هارد اکسترنال مناسب عکاسی

هارد اکسترنال مناسب عکاسی

Rate this post

هنر عکاسی تنها به دانستن تئوری ها و قواعد آن نبوده و تجربه و کار کردن در محیط ها و شرایط مختلف و عکاسی از سوژه های گوناگون است که یک عکاس را به شخصی حرفه ای و قهار در این حوزه بدل می کند. گرفتن عکس ها و فیلم های زیاد نیز نیاز به حجم و حافظه کافی برای ذخیره کردن آن ها دارد به خصوص دوربین عکاسی های جدید تر که سایز فایل های خام آن ها بسیار بالا می باشد. هارد اکسترنال یکی از ابزار های مفید و کاربردی برای عکاسان بوده و در این مقاله قصد داریم انواع هارد اکسترنال مناسب عکاسی را بررسی کنیم و شما را در خرید آن ها راهنمای بنماییم.

اهمیت هارد اکسترنال در عکاسی

در ابتدا بهتر است بدانید که چرا هارد های اکسترنال می توانند یک انتخاب ایده آل برای شما باشند ؟

یک اینکه این حافظه ها طول عمر بالایی دارند و فضای ذخیره سازی بسیار زیادی در اختیار شما قرار می دهند در حالی که رم دوربین و یا کارت های  حافظه ای که مخصوص دوربین های عکاسی ساخته می شوند کمتر پیش می آید بیشتر از 128 گیگ فضا داشته باشند. عموم هارد هایی که توسط عکاسان تهیه می شود یک ترابایت یا 1000 گیگ حافظه دارند. البته با توجه به بیشتر شدن کیفیت فایل ها هارد های 2 ترا و یا حتی 4 ترا نیز خریداری می شوند.

اهمیت هارد اکسترنال در عکاسی

نسل جدید هارد های خارجی که SSD هستند هم نسبت به مدل های قدیمی تر که دیسک داشتند و HDD  نامیده می شدند  بسیار سریعتر بوده و فایل ها را به سرعت انتقال می دهند. در واقع سرعت این هارد ها ایده آل برای دوربین های جدید بوده که با کیفیت 4k کار می کنند. در ضمن حتی اگر کارت حافظه شما فضای کافی دارد بهتر است همیشه پیشبینی کنید که ممکن است کمی کار بیشتر طول کشیده و شما نیاز به یک فضای ذخیره سازی اکسترنال پیدا کنید پس همراه داشتن یک کارت حافظه و یا هارد می تواند به کارتان آید.

اما باید در انتخاب هارد اکسترنال مواردی را رعایت کنید

راهنمای خرید هارد اکسترنال مناسب عکاسی

در ابتدا باید در نظر بگیرید که چه حجمی مناسب برای شماست. هر عکاسی نیاز به یک میزان فضا دارد. اگر شما هم تنها برای تفریح ند وقت یکبار عکاسی می کنید شاید اصلا نیاز به یک هارد نداشته باشید و چند عدد کارت حافظه کار شما را راه بیندازد و یا شاید یک هارد زیر 500 گیگ هم برای شما کافی باشد. اما اگر عکاسی را به عنوان یک حرفه دنبال می کنید و هر روز مشغول عکاسی هستید حداقل حجمی که باید تهیه کنید یک ترابایت است. باز هم باید کیفیت دوربینتان را در نظر بگیرید برای مثال بدون آینه های جدید سونی نیکون و کانن و یا DSLR های فول فریم جدید فایل های حجیمی را ذخیره می کنند و 2 و 4 ترابایت هم می توانند گزینه های خوبی باشند.

راهنمای خرید هارد اکسترنال مناسب عکاسی

فرض کنید که هر عکسی که شما می گیرید سایزی بالغ بر 10 مگ خواهد داشت. اگر از یک هارد 1000 گیگی استفاده کنید که فضایی عموما بین 970 تا 999 را به شما می دهد می توانید چیزی حدود 97 الی 99 هزار عکس را ذخیره کنید.

سرعت هارد اکسترنال مناسب عکاسی

حال که می دانید چه حجمی مناسب شماست باید فاکتور مهم بعدی یعنی سرعت هارد را انتخاب کنید. همانطور که گفته شد هارد های خارجی دو نوع هستند و مدل های دیسکی که قدیمی تر می باشند سرعت کمتری دارند اما حجم عموما بیشتری را در اختیازتان می گذارند و قیمت مناسب تری هم دارند.

از نظر سرعتی هارد ها بین دو گروه و یا کلاس 5400 و 7200 PRM تقسیم می شوند. سرعت 7200 بیشترین سرعتی است که در حال حاضر در بازار وجود دارد.  دقت کنید که هارد ها سرعت خواندن و نوشتن دارند و هارد سریعتر قادر است در زمان کمتری فایل های بیشتری را بخواند و بنویسد. نوشتن برای زمانی است که فایل ها به هارد انتقال پیدا می کنند و خواندن برای زمانی است که اطلاعات از روی آن نمایش داده می شوند. هارد های اس اس دی سرعت نوشتن زیادی داشته و به همین دلیل حجم زیادی فایل را در زمان کمتر در خود ذخیره می کنند.

سرعت هارد اکسترنال مناسب عکاسی

هارد SSD بهتره یا HDD

در انتخاب بین این دو حافظه بودجه و قیمت مهم است. اگر می خواهید حجم زیادی را با بودجه ای محدود داشته باشید بهتر است اچ دی دی را خریداری کنید اما اگر می خواهید یک هارد سریع و با طول عمر بالاتر را بخرید اس اس دی مدل مناسب شما خواهد بود. این هارد ها به خاطر اینکه جز مکانیکی ندارند در مقابل ضربه و …بسیار مقاوم ترند در حالی که ضربه محکم می تواند سوزن هارد های اچ دی دی را شکسته و دیسک را خش دار کند که در این صورت دیگر قابل استفاده نخواهند بود و داده های شما یا برنمی گردند ویا با هزینه های گرافی باید آن ها را برگردانید.

هارد SSD بهتره یا HDD 

انواع هارد های مناسب عکاسی و درگاه آن ها

هارد های اکسترنال از نظر حمل به دو دسته قابل حمل یا پرتابل و یک دسته استاتیک و ثابت تقسیم می شوند. مدل های استاتیک یا ثابت را جا به جا نمی کنند و بسیاری از عکاسان در استودیوی خود از این مدل ها استفاده می کنند چرا که فضای ذخیره سازی بسیار زیادی دارند و معمولا سرعت قابل قبولی هم دارند. مدل های قابل حمل سایز کوچکتری داشته و سبک وزن می باشند اما در مقابل آسیب ضعیف تر هستند.

درگاه هارد و یا پورت های ارتباطی آن نیز یکی دیگر از فاکتور های بسیار مهم اتس که باید انتخاب شوند. جدید ترین درگاهی که وجود دارد 3.1 بوده و بیشترین سرعت را هم دارد

انواع هارد های مناسب عکاسی و درگاه آن ها

انتخاب بهترین هارد اکسترنال برای عکاسی

فاکتور های گفته شده از جمله مهم ترین مواردی هستند که در زمان خرید هارد باید به آنها دقت کنید. دو مورد دیگر برند و بدنه می باشند جنس بدنه هارد بهتر است از متریال محکم و الاستیک و ضد ضربه ساخته شده باشد. ضد آب بودن یک مزیت دیگر است که می توانید با کمی بودجه بیشتر آن را هم داشته باشید.

بهترین برند های حال حاضر بازار که هارد های مختلف را تولید می کنند عبارتند از :

  • وسترن
  • توشیبا
  • ترسند
  • ای دیتا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *