لنز زوم و لنز پرایم

مقایسه لنز زوم و لنز پرایم

5/5 - (4 امتیاز)

مقایسه لنز زوم و لنز پرایم : لنز های پرایم دارای فاصله ی کانونی ثابت هستند و این بدان معناست که هیچ وقت نمی توانید با استفاده از آنها زوم یا بزرگنمایی انجام دهید، با این حال این لنز ها دارای خصوصیاتی هستند که در ادامه آنها را برای شما توضیح می دهیم. لنز های زوم به شما این امکان را می دهند در حالی که در یک مکان مشخص قرار گرفته اید بدون اینکه محل فیزیکی شما تغییر کند بزرگنمایی را بر روی سوژه ی مورد نظر انجام دهید. بنابراین کدام لنز بهتر است؟ لنز زوم و لنز پرایم؟ برای رسیدن به جواب این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مقایسه تخصصی لنز های زوم و لنز های پرایم

شاید تا الان برای شما این سوال پیش آمده باشد که لنز پرایم چیست؟ آیا لنز های پرایم بزرگنمایی می کنند؟ همانطور که در بالا گفتیم لنز های پرایم دارای فاصله ی کانونی ثابت هستند و به عبارت دیگر آنها نمی توانند زوم کنند و مانند هر قطعه ی دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارند.

درباره ی لنز پرایم

یکی از مشکلاتی که در استفاده ی لنز های Prime وجود دارد این است که شما ممکن است آنگونه که می خواهید قادر به ثبت تصاویر نباشید. اما در عین حال آنها باعث می شوند تا آزمایش بیشتری انجام شود. این محصولات شما را وادار می کنند برای عکس گرفتن به روش های دیگری نیز فکر کنید، راه دیگری که شاید تا الان آن را از دست داده باشید. دو دلیل اصلی برای خرید این لنز ها وجود دارد: 1. کیفیت 2. دیافراگم

کیفیت لنز های پرایم

لنز های پرایم معمولا کیفیت بالاتری نسبت به لنز های زوم دارند و دلیل این امر نیز نداشتن قطعات متحرک بیش از حد در بخش اپتیکی می باشد. علاوه بر این، این نوع لنز ها در ساختار خود دارای عناصر نوری کمتری هستند و این بدان معناست که احتمال به وجود آمدن ناهنجاری های نوری برای این لنز ها بسیار کم می باشد و در نتیجه تصاویر واضح تری برای کاربران ثبت می شود.

کیفیت لنز های پرایم

در گذشته تفاوت های زیادی میان لنز زوم و لنز پرایم وجود داشت و این امر به علت تکنولوژی ضعیف آنها بود. اما امروزه می توانید لنز های زوم را پیدا کنید که از نظر اندازه تفاوت چندانی با لنز های پرایم ندارند. مبلغ 1000 پوند برای لنز 70-24 میلیمتر f/2.8 و 1040 پوند برای لنز 35 میلیمتر f/1.4 پرداختم. کیفیت لنز زوم من بسیار عالی است اما هنوز به اندازه ی لنز f/1.4 پرایم خوب نیست.

دیافراگم لنز پرایم

لنز های پرایم قطعات متحرک کمتری دارند بنابراین با عملکرد بزرگنمایی محدود نمی شوند و معمولا دیافراگم های بزرگتری نسبت به لنز های زوم دارند. مهمترین مزیت دیافراگم گسترده این است که می توانید در نور کم عکس بگیرید (اجازه می دهد تا نور بیشتری به دوربین وارد شود). دیافراگم گسترده سبب شده تا این لن ها برای عکسبرداری در خانه، باشگاه و یا یک اتاق کم نور مناسب باشند و لازم نیست تا ایزوی خود را افزایش دهید.

دیافراگم لنز پرایم

گذینه ای که در بالا به آن اشاره کردیم سبب می شود تا نور چهار برابر بیشتر وارد دوربین شود.دیافراگم f/1.4 چهار برابر بزرگتر از f/2.8 می باشد. البته باید بگوییم که دیافراگم f/2.8 برای یک لنز زوم بسیار مناسب است. ما همچنین از مزیت تولید عمق میدان کمتری نیز برخوردار هستیم که دارای طیف کاملی از کاربرد های خلاقانه می باشد. به همین دلیل است که عکاسان پرتره لنز های پرایم را به لنز های زوم ترجیح می دهند. یک پس زمینه ی نرم معمولا همان چیزی است که مردم دوست دارند ببینند.

قیمت لنز های پرایم

یکی دیگر از ویژگی های لنز های پرایم این است که می توانید آنها را با قیمت پایینی خریداری کنید. برای مثال یک لنز 50mm f/1.8 را می توانید با قیمتی در حدود 110 تا 220 دلار تهیه کنید. با این هزینه ی کم می توانید شاهد افزایش چشمگیر کیفیت تصاویر خود باشید. اطمینان داشته باشید که این لنز ه چیزی بیشتر از بازی با عمق میدان را برای شما فراهم خواهید کرد.

قیمت لنز های پرایم

البته گفتنی است که در لنز های پرایم با افزایش فاصله ی کانونی قیمت نیز افزایش پیدا می کند و شاید خرید یک لنز 500mm برای شما هزینه ی چند هزار دلاری را به همراه داشته باشد.

مقایسه کاربردی لنز زوم و لنز پرایم

لنز زوم دارای فاصله ی کانونی متغیر است و یا چرخاندن حلقه ی زوم٬ عناصر نوری را در درون لنز به حرمت در می آورید تا به  زاویه ی دید مناسبی دست پیدا کنید. این بدان معناست که با چرخاندن حلقه ی زوم به یک طرف می توانید اجسام را بزرگتر از حد معمول ببینید و یا با چرخاندن آن در جهت مخالف می توانید سوژه ی مورد نظر را بیشتر در قالب عکاسی خود جای دهید. لنز های زوم دارای دو مشخصه هستند که نشان دهنده ی دو انتهای دامنه ی بزرگنمایی می باشد به عنوان مثال 70-200 میلیمتر. چنین لنزی می تواند هم به عنوان یک لنز 70 میلیمتر و هم به عنوان یک انز 200 میلیمتر و تمامی مقادیر میان این اعداد عمل کند.

درباره ی لنز های زوم

علاوه بر این لنز های زوم می توانند دامنه ی دیافراگم متغیر داشته باشند. در بیشتر این لنز ها شما مقادیری نزدیک به f/ 3.5 – 5.6  را مشاهده می کنید که بیانگر حداکثر دیافراگم لنز در فواصل کانونی مختلف است. به عنوان مثال Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 حداکثر دیافراگم f/3.5 در کوتاهترین فاصله ی کانونی 18 میلیمتری، وجود دارد. این در حالی است که در طولانی ترین حالت (55 میلیمتر) دیافراگم آن محدوده ی f/ 5.6 خواهد بود. از طرف دیگر بیشتر لنز های روم در سطح حرفه ای حداکثر دیافراگم واحد در کل محدوده ی زوم را دارند. برای مثال می توان از لنز های Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G VR II, Canon 16-35mm f/2.8L II, Sigma 70-200mm f/2.8 نام برد.

مقایسه مریت های لنز زوم و لنز پرایم

شاید تا اینجا برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا به لنزهایی با فاصله ی کانونی ثابت نیاز داریم؟ در ادامه لیستی از مزیت های لنز زوم و لنز پرایم را نسبت به یکدیگر مقایسه می کنیم تا این موضوع برای شما قابل درک باشد.

مقایسه قیمت لنز زوم و لنز پرایم

اگر بخواهیم لنز های پرایم و لنزهای زوم را از نظر قیمت با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که بیشتر لنز های زوم مدرن قیمت بالاتری نسبت به نمونه های پرایم دارند. برای مثال لنز 24 میلیمتری f/ 2.8 هزینه ای در حدود 400 دلار برای شما خواهید داشت،  این در حالی است که لنز  24-70 میلیمتری f/ 2.8 هزینه ای در حدود 2300 – 1900 دلار را خواهند داشت.

قیمت مناسب لنز های پرایم نسبت به لنز های زوم

 

بنابر این گفته احتمالا شما نیز به این نتیجه رسیده باشید که می توان با هزینه ای که بابت یک لنز زوم پرداخت می شود، چندین لنز پرایم با فاصله کانونی های مختلف خریداری کرد و بتوان با استفاده از آنها فاصله ی کانونی های مختلف را به دست آورده و تصویر برداری خود را انجام دهید.

مقایسه وزن و ابعاد لنز زوم و لنز پرایم

با کمال تعجب بسیاری از مبتدی ها اغلب لنز های شگرفی مانند 70 – 200 f/2.8 را با تثبیت کننده تصویر می خواهند. درست است که این لنز ها بسیار تیز هستند و همچنین موتور فوکوس اتوماتیک بسیار قوی دارند و می توانید تصاویر خوبی با آنها به ثبت برسانید. اما نباید فراموش کنی که این محصولات دارای اندازه بزرگ و وزن بالایی هستند و استفاده طولانی مدت ا آنها می تواند باعث درد کمر و گردن کاربر بشود.

مقایسه لنز زوم و لنز پرایم

لنز های پرایم از اندازه و وزن بسیار مناسبی برخوردارند و می تواند به راحتی آنها را در کیف جای داد. همچنین عکاسی با این لنز ها می تواند بسیار لذت بخش تر از لنز های زوم باشد. من به شخصه لنز 85mm f/1.4 را به  جای 70-200 f/2.8 خریداری کرده ام و از تصمیمی که گرفتم پشیمان نیستم.

عامل یادگیری

بسیاری از عکاسان بر این باورند که استفاده از لنز های زوم سبب میشود تا یادگیری به حداقل  برسد. عکاسی با استفاده از لنز های پرایم سبب می شود شما حرکت کنید و زاویه های جدیدی را به دست آورید و از این طریق می توانید چیز های جدیدی را یاد بگیرید. لنز های پرایم با اینکه به شما کمک می کنند تا یادگیری بهتری داشته باشید، اما از یک طرف نیز می تواند به همان مقدار شما را محدود کند.

تصاویر زیباتر

بسیاری از لنز های روم سریع و حرفه ای امروزی مانند 14-24mm, 24-70mm and 70-200mm دارای حداکثر دیافراگم f/2.8 هستند. اما لنز های پرایم پرایم سریع و حرفه ای می توانند تا دیافراگم f/0.95 را پوشش بدهند.  به همین دلیل علاوه  بر جذب نور بهتر عمق کم میدان را نیز برای کاربران فراهم می کنند که می تواند تصاویر با مقدار نور مناسب و به اصطلاح بوکه های بسیار خوبی را برای شما ایجاد کند.

مقایسه ی لنز پرایم و لنز زوم

بسیاری از عکاسان مبتدی با این مشکل مواجه هستند که هنگام استفاده از لنز های زوم نمی توانند پس زمینه را به خوبی از سوژه جدا کنند. دلیل این امر داشتم دیافراگم کوچک و همچنین اپتیک لنز نسبتا بی کیفیت می باشد که باعث شده اغلب گرفتن تصاویر با پس زمینه ی خوش رنگ و نرم امری نشدنی به شمار برود.

عکاسی در نور کمتر با لنز های پرایم

یکی از مزیت های استفاده از لنز های پرایم نسبت به نمونه های زوم تصویربرداری در شرایط کم نور می باشد. لنز های پرایم در شرایط کم نور می توانند بسیار خوب عمل کنند و دلیل این امر نیز داشتن دیافراگم بازتر می باشد. بخش اپتیکی این لنز ها بسیار ساده تر می باشد به همین منظور می توان با دیافراگم باز (f/2 یا f/1.2)به راحتی در نور کم شات انجام داد.

همه جیز در مورد لنز زوم و لنز پرایم

این لنز ها در مقایسه با لنز های زوم می توانند دو تا سه برابر دیافراگم بزرگتری را در نور یکسان برای کاربر به وجود بیاورند. البته لنز های زوم نیز دارای سیستم های تثبیت کننده ی تصویر هستند که می توانند در دور کم تصاویر مناسبی را برای تصویربردار ایجاد کند اما اگر سوژه ی مورد نظر در حال حرکت باشد این سیستم ها بی فایده هستند.

مزایای استفاده از لنز زوم

‍تا اینجا بیشتر از مزایای لنز های پرایم برای شما گفتیم اما اگر این محصولات اینقدر خود بودند دیگر کسی از لنز های زوم استفاده نمی کرد. باید بگوییم که لنز های زوم با وجود وزن و هزینه ی اضافی که دارند بسیار محبوب هستند و کارکردن با آنها راحت می باشد. در ادامه با مزیت های این محصولات بیشتر آشنا خواهیم شد.

تطبیق پذیری

یکی از بارزترین ویژگی هایی که این لنزها دارند تطبیق پذیری می باشد. برای عکاسان حرفه ای یک لنز زوم می تواند بسیار مناسب باشد تا بدوت جا به جا شدن از یک زاویه باز به زاویه ی تله برود. برای مثال عکاسان حیات وحش و یا عکاسان منظره معمولا محدود به یک مکان خاص هستند بنابراین بزرگ کرن تصویر می تواند برای ترکیب بندی بسیار مناسب باشد.

مزایای لنز پرایم و لنز زوم

تثبیت کننده ی تصویر

لنز های زوم جدید معمولا دارای قابلیت تثبیت کننده ی تصویر به اندازه ی 3 یا 4 استاپ هستند. کاهش لرزش کانن (IS)، تثبیت کننده ی نوری نیکون (VR)، جبران لرزش سیگما (OS) نمونه های از این تثبیت کننده ها  هستند و این امکان را برای شما فراهم می کنند که حتی در شرایط نوری تاریک، بتوانید از سوژه های غیر متحرک خود تصاویر خوبی را تهیه کنید. این قابلیت همچنین باعث می شود تا در لرزش ها خنثی شود و بتوانید با سرعت شاتر بسیار کند از سوژه های خود عکاسی کنید.

البته تثبیت کننده های تصویر تنها محدود به لنز های زوم نیستند و در برخی از لنز های پرایم جدید نیز این قابلیت یافت می شود که بسیار خوب است.

قابلیت حمل

یک لنز زوم به تنهایی می تواند جایگزین ۲ یا ۳ لنز پرایم باشد و  این یعنی شما می توانید به راحتی با استفاده از یک لنز کار های خود را انجام دهید و نگرانی برای حمل کردن ندارید و می توانید آن را در یک کیف جمع و جور نیز حمل کنید. این لنز ها شما را از حمل کردن کوله پشتی های بزرگ با وزن های بالا بی نیاز می کند و از این بابت کارتان بسیار راحتتر است.

بررسی و خرید انواع کیف دوربین دیجیتال در این بخش از وب سایت دی جی ۲۴

معمولا عکاسان مبتدی باید انتخاب خود را از میان لنز زوم و لنز پرایم انجام دهد و برای این کار دچار سردگمی هستند. اگر این مقاله کامل مطالعه کرده باشید به این نکته پی برده اید که هر یک از این لنز های دارای مزایا خاصی هستند و انتخاب بین این دو می تواند بسیار سخت باشد. زمان لازم است تا بتوانید به این نکته پی ببرید که برای عکاسی شما کدام لنز بهتر است. برای ای کار می توانید بیشتر در مورد سبک عکاسی خود تحقیق کنید تا لنز های مناسب آن را یافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *