دوربین های کانن Eos RP و نیکون Z6

مقایسه دوربین های کانن Eos RP و نیکون Z6

5/5 - (3 امتیاز)

چند سالی می شود که دوربین های بدون اینه محبوبیت بسیاری را پیدا کرده اند و تقریبا می توانم گفت که از دوربین های عکاسی دیجیتال SLR  پیشی گرفته اند این نوع از دوربین های سایز کوچکتری دراند و کیفبتی مشابه و یا حتی بهتر را نسبت به رقبای سایز بزرگ خود نشان می دهند. بیش از ده سال است که از ساخت اولین دوربین بدون آینه می گذرد و همه می دانیم که حرف اول را در این حوزه سونی می زند. اما دو غول بزرگ دنیای عکاسی یعنی نیکون و کانن هم بیکار نبوده اند و با ساخت دوربین های کانن Eos RP و نیکون Z6 که بدون شک از محبوب ترین دوربین های بدون آینه با سنسور فول فریم در بازار به حخساب می آیند قدرت خود را در این زمنیه به رخ رقبا خود کشیدند.

هر دو این مدل های از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و به نسبت قیمتی که دارند امکگانات و قابلیت های فروانی را در اختیار کاربر می گذازند. مثلا بدنه ای با مقاومت بالا و کیفیت عکاسی و فیمبرداری فوق العاده. با این وجود که EOS RP کانن حدود 700 دلار ارزان تر عرضه دهش است مقایسه این دو محصول خالی از لطف نیست.

سنسور و پردازشگر دوربین های کانن Eos RP و نیکون Z6

حسگری که درون آر پی کانن نصب شده است 26 مگاپیکسلی سیموس است که همانطور که گفتیم در دسته فول فریم قرار می گیرد. بازه ایزو 100 تا 40000 است که می توان آن را به 50 تا 102400 ارتقا داد. پردازشگری که درون آن نصب شده است نیز DIGIC 8 می باشد.

در مقابل نیکون زد شیش سنسوری 24.5 مگاپکسلی سیموس 35 میلیمتری دارد. حساسیت آن 100 تا 51200 است که می توان تا 50 204800 آن را ارتقا داد. پرداازشگرش نیز EXPEED 6 است. می توان دید که به جز قطع سنسور تمامی موارد تفاوت دارند می توان گفت که در ایزو های بالا هر دو دوربین مقدار نویز را به خوبی کنترل می کنند اما از محدوده 32000 به بالا عکاسی با آن ها نویز بالاتری را خواهد داشت. طبق تجربه ای که کاربران داشته اند هر دو دوربین از نظر رزولوشن بسیار خوب عمل می کند اما این وضعیت برای کانن بهتر به نظر است.

افزایش تعداد پیکسل ها به معنای افزایش جزئیات در عکس است  این به معنای بیشتر شدن حجم تصاویر می شود در ضمن در عکاسی پی در پی نیز سرعت افت می کند و سرعت پردازش هر عکس بیشتر. هر دو برند از پردازشگر های خوبی رد این دو دوربین استفاده کرده اند و نمی توان در این مورد برتری را به مدل خاصی نسبت داد.

سنسور و پردازشگر Eos RPسنسور و پردازشگر Z6

فیلمبرداری دوربین های کانن Eos RP و نیکون Z6

فیلمبرداران و علاقه مندان از ابتدا به سیستم فوکوس دوال پیکسلی که کانن در دوربینهایش قرار داده واکنش مثبت زیادی نشان دادند این مدل های مستثنی نمبوده و برای کسانی که به فیلمسازی علاقه دارند ضبط ویدیو را با این دوربین به امری لذت بخش توصیف کرده اند. بیشترین رزولوشن دوربین عکاسی کانن 4K است و سرعت آن نیز 24 فریم بر ثانیه و در کل کیفیت آن برای هر مدل فیلمبردرای مناسب است البته به این نکته توجه کنید که فیلم ها 1.7 برابر کراپ خواهند شد.

از سوی دیگر نیکون با روزولوشنی برابر و سرعت 30 فریم بر ثاینه فیلم ها را ثبت می کند که کمی بهتر می باشد. کیفیت فیلم های ضبط شده با نیکون دارای جزئیات بیشتری هستند. در هر دو دوربین داینامیک رنج بسیار خوب است و کنترل رنگ بسیار عالی انجام می شود. اما نیکون قابلیت فیلمبرداری 10 بیتی  N-LOG را قرار داده است که برای حرفه ای ها مناسب است. در ضمن فیلمبرداری خام یا  RAW هم تنها در نیکون مشاهده می شود.

اسلوموشن که همیشه محبوب عکاسان و فیلمبرداران بوده نیز در نیکون با نرخ 120 فریم بر ثانیه و کیفیت فول اچ دی انجام می شود این امکان در دوربین کانن وجود ندارد و با سرعت 60 فریم می توان به صورت فول اچ دی فیلمبرداری کند. در اخر هم در دوربین کنون EOS RP لرزشگیر داخلی نصب نشده است و باید به لنز های خود برای اینکار تکیه کنید. این در حالی است که نیکون سیستم پنج محوره داخلی دارد و شارپنس بسیار بالایی رد تصاویرش دیده می شود. پیشنهاد ما برای حرفه ای هایی که فیلمبراری بخش بزرگی از کارشان است نیکون Z6  است.

عکاسی پیاپی

سرعت عکاسی پی در پی اولین موردی است که هر عکاس ورزشی و یا حیات وحش آن را چک می کند که اوین فاکتور در نیکون 12 فریم و در کنون 5 فریم بر ثانیه است. مشخص است که سرعت 12 فریم بر ثانیه برای عکاسی ورزشی و حیات وحش ایده آل است. برنده این بخش بدون شک Z6 است.

فوکوس خودکار دوربین های کانن Eos RP و نیکون Z6

این فاکتور در هر دو محصول جز نقاط قوت به حساب می آید. عملکرد بسیار عالی آن ها نیزا هر عکاسی را به خوبی بر طرف می کند. نیکون در دوربین خود از سیستم تشخیص فاز بهره می بد که 273 نقطه اکتیو دارد شاید برای فیلم برداری ایده آل نباشد اما سرت و دقت بالایی دارد. روی دیگر سکه کانن با قرار دادن 4779 نقطه فعال در سیستم تشخیص فاز خود برتری خود را در این زمنیه اعلام می دارد.

در باره سیستم فوکوس دوال پیکسل کانن برتری دارد اما سیستمی که درون نیکون واقع شده است هم حرف هایی برای گفتند تشخیص لبخند و تخشیص چشم های انسان و حیوان و دنبال کردن سوژه از قابلیت هایی است که سیستم فوکوس نیکون را هم بسیار کاربردی می کنند.

صفحه نمایش و منطره یاب

صفحه نمایش کانن 3 اینچی لمسی است ال سی دی با 1/040 میلیون نقطه است که پوشش صد در صدی می دهد و ویزور الکتریکی ای ضریب 0.7 دارد.

صفحه نماش نیکون 3.2 اینچی لمسی و با 2.100 میلیمون نقطه است کاور صد در صدی  و ضریب وزور 0.8.

هر دو نمایشگر جز بهترین های موجود در بازاند و کارکرد خوبی در نور شدید افتاب دارند جزئیات را به خوبی نشان می دهند و کیفیت رنگی فوق العاده ای دارند. در این قسمت هم نمی توانم برنده ای را مشخص کرد.

کیفیت ساخت و بادی

دوربین کانن سایز ۱۳۳ در ۸۵ در ۷۰ میلی‌متر، وزن ۴۸۵ گرم همراه با  باتری و کارت حافظه

کیفیت ساخت و بادی

دوربین عکاسی نیکون سایز ۱۳۴ در ۱۰۱ در ۶۸ میلی‌متر، وزن ۶۷۵ گرم با باتری و کارت حافظه

کیفیت ساخت و بادی

زد شیش از آلیاز منیزیم ساخته شده و به خوبی در برابر گرد و غبار و آ عایق بندی شده است کنون همخ کیفیت قابل قبولی را در ساخت بدنه دارد اما نماینده نیکون برنده مطلق این بخش است. از نظر طراحی و ارگونومی هم شخصا با دوربین نیکون بیشتر لذت بردم. از نظر طراحی یکی از اصل ترین تفاوت هایی که دیده می شود نمایشگر دوم روی بدنه است که در نکیون نصب شده و کاننن فاقد آن است از نظطر بنده این نمایشگر اطلاعات مهمی را در اختیار کابر می گذدارد و حضورش بسیر مهم است. در زمنیه منوی کاربری هم نکیون کمی پیچیده تر از کانن عمل کرده است.

سایر قابلیت ها

هر دو دوربین از ویا فای داخلی بهره می برند که امروزه بسیار مهم و کابردی است. به نظر بنده در قسمت ارتباطی و پورت های اتصالی هم نیم تون برنده ای ببین این دو انتخاب کرد.

اما مثل همیشه که دوربین های بدو اینه باتری ضعیف تری را در اخیتار دارند این دو نمونه هم عمر کوتاهی دارند. کانن 250 شات و نیکون 330 شات را می گیرد.  در کل در صورت انتخاب هر کدام شما به دو یا حتی سه عدد باتری اضافه نیزا خواهید داشت. تنها نکته مثبتی که در اینجا دیده می شود این است که هر دو برند برای این مدل دوربین هایخوب گریپ هایی متنوع ساخته اند که عمر باتری ها را افزایش می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *