محور های لرزشگیر و گیمبال

محور های لرزشگیر و گیمبال

1/5 - (1 امتیاز)

عکاسی و فیلم برداری از سوژه های در حال حرکت و در حالی که خود تصویر بردار نیز در حال حرکت باشد امری است چالش بر انگیز که نمی توان بدون داشتن تجهیزات مناسب آن را انجام داد چرا که دوربین ها به خصوص گوشی های هوشمند نمی توانند لرزش های وارده با حذف کنند و تصویر نهایی بسیار بی کیفیت خواهد شد به طوری که حتی ممکن است سوژه در تصویر معلوم نباشد. لرزشگیر های دوربین و گمیبال ها که لرزشگیر مخصوص موبایل ها هستند ابزار هایی هستند که اگر می خواهید به این شیوه عکاسی و فیلم برداری کنید به کمک شما می آیند تا تصویری با کیفیت و نرم را ثبت کنید. اما این لرزشگیر ها چگونه کار می کنند ؟ در این مقاله قصد بررسی محور های لرزشگیر و گیمبال ها را داریم.

بررسی انواع محور های لرزشگیر یا گیمبال

این لرزشگیر ها چه برای دوربین های دیجیتالی و چه برای گوشی های هوشمند ساخته شده باشند معمولا دارای 2 یا 3 محور هستند اگرچه نمونه هایی هستند که هم سایز بزرگتر و هم وزن بیشتری دارند برخی نمونه های خاص و گران قیمت نیز 5 محور دارند که برای حرفه ای ترین کاربرد ها ساخته شده اند. سیستم عملکرد این سیستم ها در محور های آن ها خلاصه می شود که در ادامه به بررسی تک تک آن ها خواهیم پرداخت و اینکه چگونه یک گیمبال تمام لرزش های وارده به دوربین را از بین می برد.

انواع محور های لرزشگیر یا گیمبال

انواع لرزشگیر موبایل

لرزشگیر های موبایل یا دو محوره هستند و یا 3 محوره برند های زیادی هستند که اقدام به تولید این نوع گیمبال ها می کنند از جمله دی جی آی و ژیون که می توان آن ها را به عنوان برترین برند های سازنده گیمبال خطاب کرد. به لطف لرزشگیر های ساخته شده برای موبایل اکنون هر کسی که علاقه به فیلم برداری دارد می تواند با یک گوشی هوشمند به راحتی و بدون لرزش فیلمی بدون شیک وبا شارپنس بالا ضبط کند. برای خرید انواع لرزشگیر با قیمت مناسب و گارانتی معتبر کلیک کنید.

انواع لرزشگیر موبایل

برای اینکه این ابزار ها بتوانند به بهترین شکل عمل حذف لرزش ها را انجام دهند به دو بخش ژیروسکوپ و شتاب سنج مجهز شده اند. این دو ابزار در موتور کاملا بی صدای گیمبال ها قرار دارند. لازم به ذکر است که این موتور کوچک ترین صدایی را ایجاد نمی کند چرا که مقوله فیلمبرداری کاملا با عکاسی تفاوت دارد و حتی صدای کم سیستم لرزشگیر سبب خراب شدن فیلم خواهد شد.

شتاب سنج و ژیروسکوپ در گیمبال

تقریبا تمام گوشی های هوشمند مجهیز به ژیروسکوپ و شتاب سنج هستند و به پردازنده موبایل می گویند که اکنون گوشی در چه موقعیتی است و آیا در حال حرکت است یا نه ثابت ؟

اما هدف اصلی این دو ابزار درون گوشی ها نیز درست مانند لرزشگیر ها برای از بین بردن لرزش ها در حین فیلم برداری و عکاسی است اگرچه در مقایسه به خود گیمبال ها بسیار ضعیف تر عمل می کنند. اما به بحث محور  ها و تاثیر آن ها در عملکرد یک لرزشگیر بپردازیم.

همانطور که می دانید در قوانین فیزیک تمام اجسام در سه بعد هستند و حرکت می کنند. چرخش به دور این 3 محور یا بعد که Tilt Pan و Roll هستند صورت می گیرد. پس شما در هنگام فیلم برداری با گوشی خود در محدوده این سه بعد حرکت می کنید و به طور نا خواسته نیز ممکن است در هر کدام از این جهت ها لرزشی داشته باشید. حال برای از بین بردن لرزش تنها کاری که باید صورت گیرد حرکت در جهت مخالف جهتی است که لرزش به سمت آن صورت گرفته است.

داده های حرکتی در گیمبال ها به کمک سنسور های مختلف به موتور دستگاه فرستاده می شوند و در واقع اینرسی محاسبه می شود. هر لرزشی در هر کدام از سه بعدی اشاره شده رخ دهد قابل تشخیص برای IMU است در ضمن گمیبال ها می توانند به خوبی بین حرکت های عامدانه و تصادفی و نا خواسته فیلم بردار را تشخیص دهند.

محور Pan در گیمبال

این محور برای حرکت از چپ به راست و یا بر عکس  کاربرد دارد برای مثال فرض کنید می خواهید از حرکت یک ماشین و یا موتور سیکلت فیلم بگیرید و آن را دنبال کنید. در واقع شما برای اینکار دوربین را از یک جهت به جهت دیگر می چرخانید و محور Pan عمل خنثی کردن لرزش ها در این محور را انجام می دهد.

محور های لرزشگیر Tilt

اگر می خواهید از بالا به پایین و برعکس را فیلم برداری کنید محور تیلت کار حذف لرزش ها را برای شما در این نوع حرکت انجام دهد برای مثال فرض کنید می خواهید از اوج گرفتن یک پهپاد به سمت بالا ( مستقیم ) فیلم بگرید و یا از افتادن شی از آسمان به سمت زمین ثبت تصویر کنید.

محور Roll یا حرکت افقی در گیمبال

برای حرکت در محور افقی یا X و برای حذف لرزش های ناشی از عدم تراز بودن دوربین این محور را قرار داده اند.

محور گیمبال

تفاوت لرزشگیر دو محوره با سه محوره

تفاوت این دو نوع سیستم در بود و نبود محور pan  است. نمونه های دو محوره تمام لرزش ها در محور های تیلت roll را حذف می کنند در حالی که گیمبال های 3 محوری همه لرزش ها را خنثی می کند در این سیستم ها یک موتور اضافه تر نیز وجود دارد که با محور Pan سازگار است و به همین خاطر هم سنگین تر و هم مصرف باتری بیشتری دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *