لنز مناسب عکاسی در شب

لنز مناسب عکاسی در شب

4.9/5 - (11 امتیاز)

همه میدانیم که اهمیت لنز در عکاسی درست به اندازه خود دوربین است و هیچ اغراقی در این جمله نیست. به همین دلیل بسیاری از عکاس های حرفه ای بیشتر بر روی استفاده از لنز های مختلف تمرکز می کنند تا خرید دوربین های مختلف . یکی از مواردی که لنز اهمیت خود را بیش از پیش به نمایش میگذارد هنگام عکاسی در شب است. عکاسی در شب با توجه به اینکه باید از لنز های سریعی استفاده شود که در دیافراگم خطای کمی داشته باشد لنز اهمیت ویژه تری پیدا می کند. در این مقاله قصد داریم تا به شما چند لنز مناسب عکاسی در شب معرفی کنیم.

ویژگی لنز مناسب عکاسی در شب

فاصله کانونی و نسبت کانونی  از جمله ویژگی های اصلی هر لنزی می باشند که باید مورد توجه عکاس قرار گیرد. در واقع فاصله کانونی لنز میدان دید تصویر را مشخص کرده و دیافراگم نیز در میزان نور ورودی به دوربین تاثیر گذار می باشد. عکاسان معمولا برای ثبت تصویر در شب از لنز های واید یا با فاصله کانونی کم (معمولا بین 14 تا 35 میلی متر ) استفاده می کنند . البته این موضوع برای دوربین های فول فریم می باشد و در دوربین های کراپ سنسور با توجه به کوچک بودن سنسور بخشی از تصویر ضریب فاصله کانونی موثر لنز را افزایش می دهند. به عنوان مثال یک لنز 15 میلی متری در دوربین کراپ سنسور کانن با لنز 24 میلیمتری برابری می کند .

البته گاهی اوقات در کنار لنز های واید به لنز های نرمال و تله نیز برای عکاسی در شب احتیاج پیدا خواهید کرد. لنز های نرمال این امکان را به شما می دهند که جزئیات بیشتری را از سوژه های آسمانی ثبت کنید . لنز هایی با فاصله کانونی 85 تا 200 میلیمتر نیز می تواند انتخاب مناسبی برای عکاسی از نماهای نزدیک از مناظر آسمانی به شمار رود. همان گونه که گفته شد فاصله کانونی تنها عامل موثر بر لنز در عکاسی شب نیست و دیافراگم نیز تاثیر زیادی دارد . در واقع عملکرد دیافراگم مانند مردمک چشم است و میزان نور ورودی را کنترل می کند. به صورت کلی لنزهایی با دیافراگم کمتر از 2/8 برای عکاسی در شب گزینه خوبی هستند.

ویژگی لنز مناسب عکاسی در شب

قانون 500 در عکاسی

یکی از قوانین کاربردی در عکاسی قانون 500 است که طبق آن : طولانی‌ترین سرعت شاتری که می‌توانید از آن استفاده کنید، برابر است با 500 تقسیم بر فاصله کانونی لنز.

برای درک بهتر این موضوع تصور کنید که فاصله کانونی لنز شما 30 میلیمتر است بنابراین بر اساس مطلب گفته شده سرعت شاتری که می توانید از آن استفاده کنید برابر است با 500 تقسیم بر 30  که برابر است با 16.6 ثانیه.

در زیر نیز طولانی ترین زمان برای هر فاصله کانونی را آورده ایم.

  • 11mm: 45.5 seconds
  • 12mm: 41.7 seconds
  • 14mm: 35.7 seconds
  • 16mm: 31.3 seconds
  • 18mm: 27.8 seconds
  • 20mm: 25 seconds
  • 24mm: 20.8 seconds
  • 28mm: 17.9 seconds
  • 35mm: 14.3 seconds
  • 50mm: 10 seconds
  • 85mm: 5.9 seconds

رابطه دیافراگم و فاصله کانونی

اینکه شما لنزی را انتخاب کنید که دیافراگم باز تری داشته باشد و یا فاصله کانونی واید تر گاها می تواند بسیار سخت باشد برای مثال برای عکاسی در شب انتخاب بین دو لنز 14mm f/2.8 یا یک لنز 24mm f/1.8 کمی سخت است. با یک محاسبه ساده می توان گفت که بر اساس قانون 500 لنز 14 میلیمتری بهتر است اما لنز 24 میلیمتری دیافراگم باز تری دارد در اینجا شما باید بفهمید که لنز 24 میلیمتر قادر به جبران سرعت نور دهی آن یکی هست یا نه ؟

از آن جا که اضافه کردن فاکنور های دوربین مانند نوع سنسور قضیه را کمی پیچیده تر می کند وب سایت Photographylife اقدام به رتبه بندی بنز هایی کرده که برای این سبک خاص بسیار مناسب هستند در ادامه جدول این رتبه بندی را مشاهده می کنید. دقت کنید که در این جدول لنز هایی که محبوب بوده اند و با ایزوی کمتری و در نتیجه نویز کمتری قادر به ثبت عکس های بهتر بوده اند  بولد شده اند.

رابطه دیافراگم و فاصله کانونی

عمق میدان در عکاسی در شب

در جدول بالا چیزی که مشخص نیست این است که یک لنز 14-24mm f/2.8 بسیار بهتر از یک لنز 50mm f/1.4 کار خواهد کرد. ار نظر ایزو لنز دوم بهتر است اما از نظر عمق میدان قطعا لنز اول بهتر کار می کند. دلیل این امر هم فاصله کانونی وایدتر لنز اول است این لنز می تواند از فاصله حدود یک متری همه چیز را با فوکوس و با شارپنس بالا نشان دهد.

عمق میدان در عکاسی در شب

بهترین لنز های عکاسی در شب برای دوربین های کراپ سنسور

با توجه به کوچک تر بودن سنسور این دوربین ها نسبت به دوربین های فول فریم به منظور داشتن میدان دید باز از لنزهایی با فاصله کانونی کمتر استفاده می شود . به عنوان مثال لنز 24 میلی متر که لنزی استاندارد برای عکاسی با دوربین های فول فریم می باشد بر روی یک دوربین کراپ سنسور معادل 38 میلی متر می باشد که میدان دید به نسبت بسته ای دارد.

بهترین لنز های عکاسی در شب برای دوربین های کراپ سنسور

شرکت توکینا لنز های با کیفیتی را با دیافراگم 2/8 برای این نوع دوربین ها تولید می کند و البته توجه داشته باشید که اگر در آینده قصد ارتقا دوربین خود را دارید ممکن است بتوانید از لنز های تولیدی این شرکت در دوربین های بعدی استفاده کنید .

 Tamron 15-30mm f/2.8 و  لنز نیکون 14-24mm f/2.8 نیز برای عکاسی شب گزینه های خوبی محسوب می شوند که البته قیمت بالاتری نسبت به لنز های توکینا دارا می باشند.

لنز مناسب عکاسی در شب با دوربین فول فریم

لنز های با کیفیت برای دوربین های فول فریم تنوع بیشتری دارند . Nikon 14-24mm f/2.8 و Tamron 15-30mm f/2.8 و  لنز کانن 16-35mm f/2.8 Type III از جمله لنز های با کیفیتی هستند که فواصل کانونی خوبی نیز دارا می باشند. در میان لنز های ثابت نیز لنز های با کیفیت عالی ای با دیافراگم ¼ وجود دارد که میدان دید مناسبی را در اختیار عکاس برای ثبت تصویر از نمای باز در اختیار می گذارد.

لنز مناسب عکاسی در شب با دوربین فول فریم

لنز اولترا واید Sigma 14mm f/1.8 (سریع ترین لنز 14 میلی متری موجود در بازار ) و 35mm f/1.4Sigma نیز از جمله لنز های مناسب برای عکاسی در شب و از سوژه های آسمان به شمار می روند . در رده لنز های تله نیز مدل 70-200mm f/2.8 گزینه خوبی به شمار می رود که توسط شرکت های مختلف تولید می شود و البته نکته ای که باید در مورد این لنز توجه داشته باشید وزن به نسبت بالای آن می باشد.

 

1 پاسخ
  1. سامان گفته:

    ممنون مقاله خوبی بود
    لنز های عکاسی در شب با لنز های عکاسی نجومی فرقی باید داشته باشن ؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *