سیاه سفید کردن عکس در فتوشاپ و لایت روم

Rate this post

عکاسی سیاه سفید یکی از پر طرفدار ترین سبک ها در این حوزه می باشد و عکاسان سعی می کنند از سوژه های مختلف در طبیعت درشهر ها و….تصاویری به این صورت تهیه کنند. در کل انگیزه های زیادی در پی  تبدیل تصاویر رنگی به سیاه و سفید وجود دارد اما گاهی اوقات شما یک تصویر را از گزشته به صورت رنگی گرفته اید و دوست دارید آن را تبدیل به یک نمونه سیاه سفید کنید اینکار را باید در نرم افزار هایی نظیر فوتوشاپ و یا لایت روم انجام دهید و ما در ادامه این مقاله آموزش سیاه سفید کردن عکس در فتوشاپ و لایت روم را به صورت کامل به شما خواهیم گفت.

عکس های تک رنگ خطوط نور و اشکال را برجسته می کنند. رنگ ممکن است گاهی باعث حواس پرتی یا کسل کنندگی شود. همچنین ما جهان را به صورت رنگی می بینیم بنابراین عکس های سیاه و سفید می تواند تنوع، زیبایی و جذابیت را به ارمغان آورد و توجه ما را به جنبه های مختلف دنیای روزمره جلب می کند. از بسیاری جهات، تک رنگ با حذف رنگ تصویر را ساده می کند. برخی از عکاسان عکسهای تک رنگ را هنری تر می دانند. هیچ فرمولی برای تصمیم گیری در مورد عملکرد بهتر تک رنگ یا رنگ در عکس وجود ندارد. با این حال ، از بین بردن رنگ آسان است.

آموزش سیاه سفید کردن عکس در فتوشاپ و لایت روم

دقت کنید که تبدیل عکس به سباه سفید در این دو نرم افزار روش های مختلفی دارد که هم به اصطلاح Destructive و هم Non Destructive هستند یعنی برخی  از روش ها باعث از بین رفتن جزئیات عکس می شوند و برخی دیگر نه طبیعتا بهتر است برای پیش روی از روش هایی که جزئیات در عکس را سالم نگاه می دارند استفاده کنید.

آموزش سیاه سفید کردن عکس در فتوشاپ و لایت روم

استفاده از وب سایت ها

روش ساده دیگر استفاده از وب سایت هایی است که کار تبدیل را برای شما انجام می دهند. این روش نیز درست مانند شیوه قبلی سریع و راحت بوده اما کیفیت کار ممکن است همیشه راضی کننده نباشد. کافیست فایل مد نظر خود را در سایت قرار دهید و فایل تبدیل شده را بگیرید. convertimage . net یکی از گزینه های مناسب برای این نوع تبدیل فایل می باشد

گزینه ایده آل بعدی برای کسانی که نرم افزار های سنگین فتوشاپ و لایت روم را ندارند وب سایت فوتوپیا Photopea می باشد. این وب سایت یک نمای کاملا مشابه با فوتوشاپ دارد و از نظر ابزار ها شباهت فراوانی به ادوبی دارد و واقعا یک ابزار مفید و آنلاین به شمار می رود.

لایت روم

در هر دو برنامه، یک روش ساده وجود دارد که انعطاف پذیری هنری بیشتری به شما می دهد. قابلیت تبدیل ساده عکس رنگی به عکس سیاه و سفید در لایت روم حذف رنگ از عکس را آسان می کند. برای این تبدیل لازم است  به منوی کشویی تنظیمات بروید و تنظیمات تبدیل به سیاه و سفید (کلید میانبر V) را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه تبدیل سیاه و سفید در پنل Basic، می توانید این کار را در Develop Module نیز انجام دهید. با این کار نمایه عکس شما به Adobe Monochrome تغییر می یابد.

در برخی از عکس ها رنگ تصویر به اندازه ترکیب مهم نیست. مانند عکس هایی که در مورد خطی است که به داخل آب و نور خورشید در حال طغیان گسترش یافته اند.

تنظیم رنگ به صورت سیاه و سفید پس از تبدیل تصویر خود به تک رنگ، صفحه HSL / Color به صفحه B&W تبدیل می شود. لایت روم همه رنگ های عکس شما را تشخیص می دهد اگرچه این عکس ها قابل رویت نباشند.

در این پنل هشت کانال رنگی با اسلایدر وجود دارد. به طور پیش فرض، لغزنده ها در صفر هستند. شما می توانید رنگ های تصویر خود را به صورت انتخابی روشن و تیره کنید. این غنای و جدایی بصری را به عکس شما اضافه می کند.

همچنین شما می توانید بر برخی از رنگ ها تأکید کرده و آنها را کاهش دهید. هنگام استفاده از اسلایدر محتاط باشید. کشیدن لغزنده ها به سمت انتهای شدید ممکن است باعث ایجاد هاله (نوری به دور سوژه)  یا درجه بندی های رنگی پیکسل می شوند و ناهموار می شوند.

رنگ های روشن چشمان شما را به کل قاب می کشد. تبدیل تصویر به سیاه و سفید صحنه را ساده و جذاب می کند.

رنگ ها دارای وزن می باشند این وزن بیشتر در سایه های خاکستری ظاهر می شوند. با استفاده از پنل B&W می توانید میزان قرار گرفتن در معرض رنگ را تنظیم کنید.

لایت روم شامل یک ابزار تبدیل سیاه و سفید ساده است. این برنامه همچنین به شما امکان می دهد هر کانال رنگی را به صورت جداگانه تنظیم کنید. فتوشاپ ابزارهای مشابهی برای تبدیل سیاه و سفید دارد.

نحوه تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ

فتوشاپ دارای دو ابزار ساده تبدیل سیاه و سفید است. تصویر غیر اشباع Desaturation ساده ترین راه برای تبدیل تصاویر شما به سیاه و سفید در فتوشاپ است. این روش سریع است، اما گاهی مخرب می باشد و ممکن است تصویر اصلی شما را تغییر دهد. توجه کنید که همیشه روی یک کپی از تصویر خود کار کنید تا در صورتی که اشتباه کردید یا می خواهید تصویر دیگری را امتحان کنید. در این مقاله دیجی 24 می توانید جامع ترین آموزش عکاسی سیاه سفید را مطالعه کنید

نحوه تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فتوشاپ

چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

تبدیل رنگ به وسیله Duplicate

روی لایه پس زمینه کلیک راست کرده و Duplicate Layer را انتخاب کنید.

برای تبدیل عکس رنگی خود خود به سیاه و سفید، به منوی کشویی Image بروید. Image> Adjustments> Desaturate (Shift-Ctrl یا ⌘U) را انتخاب کنید. فتوشاپ به سرعت تصویر شما را از رنگ پر می کند.

روش Greyscale 

ساده ترین روش که تبدیل گری اسکیل نام دارد تمام اطلاعات رنگی تصویر را دستخوش تغییر می کند و عملا یک روش Destructive به شمار می رود. برای اینکار کافیست در فوتوشاپ مسیر زیر را طی کنید.

  1. Image > Mode > Grayscale
  2. Click ‘Discard’

روش Greyscale 

مزیت عمده این روش سریع و بدون دردسر بودنش است اما عیب بزرگ آن نیز عدم کنترل داشتن روی پروسه و از دست رفتن جزئیات است.

لایه تنظیم سیاه و سفید

افزودن یک لایه تنظیم سیاه و سفید روشی غیر مخرب برای تبدیل عکس به تک رنگ است. به منوی کشویی Layer بروید. گزینه Layer> New Adjustment Layer> Black and White را انتخاب کنید.

فتوشاپ یک تبدیل اساسی تک رنگ را انجام می دهد. از آنجا، می توانید به طور انتخابی هر کانال رنگ را در پانل Properties تنظیم کنید.

نحوه تنظیم اسلایدرهای منفرد تفاوت زیادی در تصویر نهایی شما ایجاد می کند.

لایه تنظیم سیاه و سفید

روش Desaturation

استفاده از آپشن دیسچورشن یکی دیگر از روش های سیاه سفید کردن عکس های رنگی در فوتوشاپ است. در این شیوه نیز شما کنترل کمی روی فرایند دارید اما نتیجه را سریع و راحت به دست خواهید آورد کافیست وارد منو Image شوید و بخش Adjustment را بزنید در زیر منوی بعدی Desaturation را انتخاب کنید.

روش Desaturation

قابلیت Gradient Map در فتوشاپ

برای استفاده از این قابلیت شما در ابتدا باید وارد مسیر Layer > New Adjustment Layer > Gradient Map  شوید نکته مهمی که باید دقت کنید این است که با زدن دکمه D رنگ پس زمینه و فور گراند را بهتر است به حالت اولیه برگردانید.

قابلیت Gradient Map در فتوشاپ

استفاده از Hue و Saturation

به مسیر Layer > New Adjustment Layer > Hue/Saturation بروید. اهرم saturation را تا بخش انتهایی به سمت چپ ببرید یا می توانید در کادری که مقابل اهرم واقع می شود عدد  منفی 100 را وارد کنید.

استفاده از Hue و Saturation

روش Cnannel Mixer

به مسیر Layer > New Adjustment Layer > Channel Mixer بروید. در پانلی که باز شده است گزینه مونوکروم را فعال کنید  ( تیکش را بزنید ) تن های رنگی را بعد از ان تغییر دهید و در تهایت تصویر را آن گونه که می خواهید روشن تر و یا تیره تر کنید.

روش Cnannel Mixer

به طور خلاصه :

تبدیل تصاویر به سیاه و سفید می تواند یک کلیک ساده در لایت روم و فوتوشاپ باشد. برای یک تبدیل ساده ، از دستور Desaturate در فتوشاپ استفاده کنید یا ابزار تبدیل به سیاه و سفید را در Lightroom انتخاب کنید. برای کنترل هنری تر، یک لایه تنظیم سیاه و سفید در فتوشاپ یا صفحه B&W در لایت روم اضافه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *