رینگ لایت و کاربرد های آن

کاربرد رینگ لایت

5/5 - (2 امتیاز)

کاربرد رینگ لایت : نورپردازی مهم ترین بخش در هنر عکاسی است و اگر بتوانید با انواع ابزار هایی که برای نورپردازی ساخته می شوند به خوبی کار کنید و نور لازم را روی سوژه بیندازید می توانید بهترین عکس را با دوربین های ساده تهیه کنید. رینگ لایت ها یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات نورپردازی می باشند که هم عکاسان در سبک های مختلفی از آن ها استفاده می کنند و هم فیلمبرداران و حتی آرایشگر ها در کار خودشان از قابلیت های این حلقه های نوری بهره می برند.

این رینگ لایت ها مدل ها و انواع مختلفی دارند. می توان آن ها را با توجه به سایزی که دارند دسته بندی کرد و یا آن ها را با توجه به نوع نوری که پخش می کنند تقسیم کرد از برخی می توان در عکاسی مد و فشن و آرایشگری و از برخی دیگر در عکاسی ماکرو کمک گرفت در ادامه این مقاله قصد داریم کاربرد رینگ لایت ها را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد های رینگ لایت در عکاسی

اولین رینگ لایت هایی که ساخته شدند در سال 1952 برای کار دندانپزشک ها طراحی و عرضه می شدند اما کم کم عکاسان با مشاهده قدرت نورپردازی و پخش نور در آن ها بر آن شدند تا از این ابزار ها در شوتینگ های خود استفاده کنند. در ابتدا از یک لامپ معمولی فلوئورسنت برای روشنایی استفاده می شد اما در مدل های جدید از لامپ های کم مصرف ال ای دی که نور بهتری هم دارند بهره می برند.

از این حلقه های نوری در سبک هایی نظیر پرتره گرافی – ماکرو – عکاسی مد و فشن – صنعتی و تبلیغاتی – ویلاگری و… استفاده می کنند.

عکاسی پرتره با رینگ لایت

رایج ترین کاربرد این ابزار ها در سبک پرتره است. به کمک رینگ لایت ها سایه های تیز را از بین می برند و نور را به نرمی روی چهره سوژه پخش می کنند. در  کنار نشان دادن تمام جنبه های چهره سوژه نور شبه طبیعی آن ها کمک می کند تن رنگی واقعی پوست سوژه نشان داده شود. یکی دیگر از جنبه های زیبایی که کار با رینگ لایت ها در سبک پرتره به همراه خواهد داشت انعکاس جذایی است که حلقه در چشم ها ایجاد می کنند اگر دقت کرده باشید این انعکاس را در بسیاری از عکس های مدلینگ مجله های فشن روز دنیا نیز مشاهده می کنید. در ضمن حلقه های نوری به از بین بردن لکه ها و چین و چروک ها نیز کمک می کند.

کاربرد رینگ لایت

کاربرد رینگ لایت در عکاسی ماکرو

در سبک ماکرو نیز استفاده از حلقه های نوری رایج است اما معمولا سایز ان ها کمی کوچکتر است و نوری ملایم را روی سوژه می تابانند که سایه ها را از بین می برند و رنگ طبیعی سوژه را به رخ می کشد. بسیاری از عکاسان از یک رینگ لایت کوچک استفاده می کنند و آن را روی لنز خود قرار می دهند تا از به بهترین شرایط نورپردازی برسند. مزیت دیگر آن ها حمل و نقل راحت آن هاست. آموزش عکاسی ماکرو را در این بخش بخوانید.

کاربرد رینگ لایت در عکاسی ماکرو

از دیگر کاربری های این ابزار ها می تواند در حوزه عکاسی از غذا  و در کل عکاسی تبلیغاتی اشاره کرد. نور ان ها باعث می شود سوژه حالتی ادیتوریال به خود گیرد و عکس حتی به صورت خام نیز برای چاپ شدن روی منو ها مناسب باشد. اگر سافت باکس ندارید نیز می توانید برای خلق نوری برابر و یکنواخت و بسیار نرم از یک رینگ لایت استفاده کنید.

رینگ لایت در فیلم برداری

در سال های اخیر که ویلاگری یا ویدیوبلاگری بسیار رایج شده است و شبکه های اشتراک فیلم مانند یوتیوب و آپارات بیننده های زیادی را به خود اختصاص داده اند بسیاری به تولید محتوا در این شبکه ها هستند و رینگ لایت ها یکی از تجهیزاتی است که برای بهتر کردن نور فیلم خود استفاده می کنند. نکته مهمی که باید به ان اشاره کنیم این است که شما می توانید نور طبیعی روز یعنی نور 54000 کلوین را با کمک حلقه های نوری روی سوژه بتابانید و این ویژگی سبب طبیعی تر شدن صحنه خواهد شد.

رینگ لایت در فیلم برداری

آرایشگر ها و بیوتی بلاگر ها نیز جز افرادی هستند که رینگ لایت ها عنصر مهم کار آن ها را تشکیل می دهد نور ملایمی که روی چهره فرد پخش می شود جزئیات را به بهترین نحو نشان می دهد و امکان ارایش حرفه ای تر را روی سوژه فراهم می سازد.

راهنمای خرید رینگ لایت

از آن جا این حلقه های نوری سیستمی نسبتا ساده دارند شما هم می توانید آن ها را خریداری کنید و هم می توانید با تهیه کردن قطعات مختلف مورد نیاز یکی از آن ها برای خود طبق آموزش های ویدیویی که در یوتیوب و ..پیدا می کنید بسازید. یکی از مزیت هایی که استفاده از حلقه های نوری در مقابل فلاش های چشمک زن دارد این است که می توانید هر گونه تغییرات نوری در محیط را لحظه به لحظه مشاهده کنید و با کنارل لازم نور را کم و یا زیاد کنید.

انتخاب رینگ لایت مناسب

در هنگام خرید رینگ لایت باید مواردی نظیر سبکی که می خواهید در آن فعالیت کنید، نوع دوربین و لنزی که با ان ها کار می کنید و همچنین قدرت نورپردازی که می خواهید را در نظر بگیرید. اگر از سوژه خود فاصله زیادی دارید رینگ لایت های بزرگ را خریداری کنید  و برعکس. همیشع سعی کنید مدل هایی را خریداری کنید که قدرت تنظیم میزان نور را دارند. بین مدل های با باتری و بدون باتری خودتان تصمیم بگیرید اگر در فضای آزاد عکاسی می کنید طبیعتا داشتن یک مدل که با باتری کار می کند به نفع شما خواهد بود.

کیفیت CRI که شاخصی است که نور خورشید را با سایر نور ها می سنجد از 100 حساب می شود و اگر رینگ لایتی با CRI 80 به بالا تهیه کنید نور طبیعی و مناسب تری را برای هر سبکی از عکاسی خواهید داشت. دقت کنید که در محصولاتی که این شاخص درج نشده است کیفیت نور بسیار پایین خواهد بود و اگر می خواهید به صورت حرفه ای کار کنید از خرید آن ها خودداری کنید.

سایر نکات مهم در انتخاب رینگ لایت

دمای نور نیز یکی دیگر از فاکتور های مهم و تاثیر گذار روی کیفیت نور روی سوژه است اکثر اوقات از دمای رنگ گرم برای عکاسی و فیلم برداری استفاده می شود اما گاها نیاز است که دما را تنظیم کرد و برای همین خرید حلقه های نوری که این قابلیت را دارند بیشتر توصیه می شود اگرچه می توان با استفاده از ژل های مخصوص رنگی دما نور را تغییر داد.

لوازم جانبی که همراه محصول ارائه می شود را فراموش نکنید برخی همراه با هولدر گوشی و دوربین به شما داده می شوند و برخی تنها یک حلقه نور هستند سعی کنید یک کیت کامل شامل سه پایه حصوص رینگ لایت کابل برق و باتری و…را یک جا خریداری کنید تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید. بین رینگ لایت های فلوئورسنتی و لامپی همیشه لامپی را انتخاب کنید که هم نور بهتر و هم طول عمر بیشتری دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *