راهنمای خرید ویدئو لایت

راهنمای خرید ویدئو لایت

Rate this post

در وبلاگ دی جی 24 بار ها در رابطه به مبحث نورپردازی و تکنیک های ان چه در عکاسی و چه در فیلمبرداری صبحت کرده ایم و تجهیزاتی که برای اینکار لازم دارید را به شما معرفی کرده ایم چرا که نورپردازی را می توان مهم ترین بخش هنر ثبت تصویر دانست و بدون نور و ابزار مناسب کنترل آن شما هیچ گاه قادر نخواهید بود حرفه ای ترین تصاویر را ثبت کنید. در این مقاله جامع راهنمای خرید ویدئو لایت قصد داریم تمام نکاتی که در هنگام انتخاب یک ویدیو لایت مناسب باید رعایت کنید را عنوان نماییم.

در همین ابتدا بهتر است بگوییم که که نورپردازی در عکاسی در هر محیطی که باشد معمولا به صورت لحظه ای و به صورت فلاش تابیده می شود در صورتی که ویدیو نوری دائم یا ثابت را نیاز دارد

ویدیو لایت چیست ؟

نور هایی که برای فیلمبرداری به کار برده می شوند از همه نظر تنوع دارند چه از نظر سایز و شکل و چه از نظر قدرت نوری و نحوه عملکرد. اما می توان گفت که رایج ترین نور مداومی که برای فیلم استفاده می شود ویدیو لایت ال ای دی است. ویدیو لایت ها که به ان ها دیود نور افشان هم گفته می شود بیشتر توسط کسانی که محتوای ویدیویی ( در وب سایت ها  – ویلاگری و…) تولید می کنند به کار برده می شوند.

ویدیو لایت چیست ؟

تجهیزات نورپردازی عکاسی و فیلمبرداری را در این بخش سایت مشاهده و خریداری کنید + ارسال رایگان به کل کشور

اما تنها کاربرد ویدیو لایت ها محدود به اسمشان نیست یعنی آن ها را تنها برای فیلم نساخته اند و شما می توانید در سبک های محتلف عکاسی نظیر پرتره هم از آن ها کمک گیرید. این نور ها دارای امکانات مختلفی هستند که می توانند در حین عکاسی به شما کمک شایانی کنند مثلا اگر با موبایل کار می کنید می توانید به آن ها هولدر موبایل را بزنید و گوشی خود را وصل کنید و عکس و یا فیلمتان را تهیه کنید.

راهنمای خرید انواع ویدئو لایت LED

در کل ویدیو لایت ها در دو گروه قرار می گیرند : COB – Chip On Board و SMD – Surface Mounted Device.

مدل های COB دارای چند دیود هستند که روی یک لایه سیلیکون یاقوت کبود که به کاربید معروف است قرار گرفته اند. بارز ترین ویژگی آن ها نور با شدت یکسان و یکنواختی است که پخش می کنند. این دسته را می توان یک فناوری نسبتا جدید به حساب آورد که کاربرد های زیادی دارند.

راهنمای خرید انواع ویدئو لایت LED

گروه دوم که اس ام دی هستند افکت های نورپردازی متنوع و ایده آلی دارند. دیود های آن ها به یک برد پی سی وصل می شوند و نور کمتری از دسته اول پخش می کنند. اگر بخواهیم دقیق تر مقایسه کنیم باید بگوییم که اس ام دی ها با ازای هر 1 وات توان 50 الی 100 لومن و نور های COB بیش از 100 لومن را می تابند. فناوری SMD ها این  امکان را ایجاد می کند تا رنگ ها و افکت های مختلفی را بتوان ایجاد کرد.

نور های فلورسنت یکی دیگر از مدل های نور مناسب برای فیلمبرداری هستند ام نورشان جهت دار نیست و کاربرد کمتری دارند.

آیا رینگ لایت هم ویدیو لایت است ؟

بله در واقع مقرون به صرفه ترین ویدیو لایت ها این ابزار ها هستند. رینگ لایت ها از تعدادی لامپ ساخته شده اند و نوری مداوم را پخش می کنند. قیمت رینگ لایت ها به طور کلی نسبت به سایر تجهیزات ارزان تر است و مدل ها و سایز های بسیار مختلفی دارد که بعضی برای فیلمبرداری و بعضی برای سبک های پرتره گرافی و ماکرو مناسب هستند و مدل های خاصی نیز وجود دارد که برای گوشی ها ساخته شده است و به صورت کلیپسی نصب می شوند. فروش آنلاین رینگ لایت در این قسمت دی جی 24.

آیا رینگ لایت هم ویدیو لایت است ؟

تنگستن نور دیگری است که با آمدن LED‌ از دور خارج شده است. طول‌عمر کم‌تر، حرارت تولیدی بالا و بازدهی کم، صرفه اقتصادی پایین نسبت به LED، مشکلات در ایمنی تجهیزات و مسائل زیست‌محیطی از مواردی است که باعث شده تمایل به منابع نوری بر پایه تنگستن روز به روز کاهش پیدا کند.

ویدیو لایت HMI

این ویدیو لایت ها توان و قدرت زیادی دارند و با اینکه کمی قدیمی هستند هنوز هم توسط حرفه ای ها و در ساخت انواع فیلم ها به کار برده می شوند. شدت و قدرت نور در این لامپ ها 4 برابر لامپ های تنگستنی بوده و توان خروجی شان حتی به بیش از 18000 وات می رسد. دمای رنگ آن ها ثابت است و شدت نور را می توان تنها تا 50 درصد کم کرد و اگر کسی بخواهد  نور کمتری داشته باشد باید لامپ را عوض کند.

ویدیو لایت HMI

مزیت های ویدیو لایت

چرا این تجهیزات نورپردازی در حال حاضر بسیار کاربرد دارند و از مبتدی تا حرفه ای از آن ها بهره می گیرند ؟ باید گفت که این منابع نوری می توانند سایه های زیبا کانتراست و تضاد ایده آل و حسی خاص را در عکس و فیلم ایجاد کنند و سوژه را به شکل بهتری نشان دهند. فناوری های قدیمی تر نورپردازی شامل لامپ های تنگستنی و اچ ام آی هستند.

مزیت های ویدیو لایت

از دیگر مزیت های ویدیو لایت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سبک وزن
  • قابل حمل
  • سایز ها و شکل های محتلف
  • امکان کار با دوربین و گوشی
  • تولید گرمای کمتر و بازدهی بیشتر
  • با دوام و طول عمر بالا
  • امکان خرید نمونه های مختلف با قیمت مناسب
  • تنوع در منبع برق ( باتری خور و برق شهری )

راهنمای جامع خرید ویدئو لایت مناسب

تجهیزاتی که کمی قدیمی تر هستند مانند نور های تنگستنی و اچ ام آی دارای یک دمای رنگی ثابت و مشخص هستند. در حالی که فناوری های جدید تر یک پنل به خصوص دارند و این امکان را دارند که بتوان دمای رنگی و سی آر آی را تغییر داد و سوژه را بسیار طبیعی تر در کادر نشان داد. اما باید در هنگام خرید آن ها دقت کنید که محصول مورد نظر قدرت تنظیم بالایی را به شما بدهد و در شدت های بالا یا پایین کیفیت نور حفظ شود.

راهنمای جامع خرید ویدئو لایت مناسب

از دیگر نکاتی که در هنگام خرید یک ویدیو لایت باید به آن دقت کنید کاربردی است که شما از آن انتظار دارید اگر بیشتر در ساعات و محیط هایی کار می کنید که نور طبیعی کم است بهتر است محصولی را بخرید که قدرت نوری بالایی داشته باشد همچنین اگر زیاد از استودیو خارج می شوید و در فضای باز کار می کنید انتخاب مدل های باتری خور بسیار بهتر است. حمل  نقل نیز مهم است هرچه مدل مد تظر شما سبک تر باشد و جمع و جور تر حمل آن حتی در یک کیف معمولی که برای اینکار ساخته نشده است نیز راحت است.

سعی کنید حتما از ویدیو لایت های جدید استفاده کنید چرا که فناوری های قدیمی تر نوری داغ می کنند و ایجاد حرارت بازده را کاهش داده و حتی ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد.

تفاوت رینگ لایت و ال ای دی لایت

از جمله اصلی ترین تفاوت هایی که بین این دو نوع ابزار وجود دارد این است که عملکرد آن ها و رویکردی که دارند کمی فرق می کند. رینگ لایت ها ساختاری دایره ای دارند و در ساخت ویدیو های بلاگ ها و شبکه های اجتماعی بسیار استفاده می شوند و در سبک های عکاسی مانند پرتره به کار گرفته می شوند. اما ال ای دی لایت ها یک پنل مربعی و یا مستطیلی هستند که سایز های مختلفی دارد و برای نور پردازی در یک صحنه بزرگ استفاده می شوند.

تفاوت رینگ لایت و ال ای دی لایت

موارد مهم در انتخاب ویدیو لایت

در کنار فاکتور هایی که در بخش گزشته معرفی کرده ایم مواردی که در ادامه می گوییم هم باید مورد توجه واقع شوند لومن که شاخص نشان دهنده درجه شدت نور است مهم ترین مورد است. شما باید یک ویدیو لایت را بخرید که لومن آن متناسب با کار شما باشد. شاخص CRI نیز مهم است و شاخص بالای 95 نشان دهنده کیفیت خوب رنگ هاست. در ادامه راهنمای خرید ویدئو لایت چند محصول را به شما معرفی خواهیم کرد :

گودوکس FL60 یک مدل قدرتمند 60 واتی ایده آل است که حدوداً 3 کیلوگرم وزن دارد. این محصول هم با برق شهری و هم با باتری کار می کند و به خاطر وزن و شکلی که دارد حملش راحت است. مدل دیگر که مناسب برای کار در کنار سافت باکس و رفلکتور است گودکس ام ال 60 است. برای کسانی ویوکه با موبایل کار می کنند هم ویدیو لایت همین شرکت که M-150 نام دارد محصولی خاص است که CRI 95 به بالا دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *