جلوگیری از قارچ خوردگی لنز دوربین

جلوگیری از قارچ خوردگی لنز دوربین

5/5 - (1 امتیاز)

قارچ خوردگی لنز دوربین اصطلاحی است که شاید هیچ کدام از شما تا به حال نشنیده باشید. جالب است بدانید که در آب و هوای مرطوب ممکن است لنز دوربین شما دچار قارچ خوردگی شود و کارایی و کیفیت خود را از دست دهد. اما چاره چیست؟ لنز خوردگی چگونه ایجاد می شود؟ روش های جلوگیری از قارچ خوردگی لنز دوربین کدامند؟

در این مقاله سعی داریم شما را به پاسخ این پرسش ها برسانیم و اطلاعاتی مفید در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

محافظت از لنز در برابر قارچ خوردگی

از آنجایی که دوربین های عکاسی وسیله هایی پر کاربرد برای حفظ عکس ها و خاطرات ما هستند بنابراین لازم است تا در حفظ و نگه داری آنها کوشا باشیم. علاوه بر آن این دوربین ها دارای هزینه های بسیار بالایی می باشند و خرید دوباره آنها صدمه اقتصادی بسیار زیادی به شما وارد خواهد کرد بنابراین لازم است که هر چه سریع تر نسبت به نگه داری و محافظت از این دوربین ها اقدام کرده و جلوی ضررهای احتمالی را بگیرید.

هنگامی که رطوبت در داخل لنز گیر کند. قارچ لنز شروع به رشد و تکثر خواهد کرد. به وجود آمدن و رشد کردن قارچ عدسی باعث می شود که الگوهای کدر روی لنز ایجاد شود و کیفیت عکس های گرفته شده بسیار کاهش یاید. قارچ ابتدا در قسمت عدسی دوربین شروع به رشد می کند و تمام ذرات گرد و غبار جمع شده را تغذیه می کند.

روش های جلوگیری از قارچ خوردگی لنز دوربین

بهترین راه برای جلوگیری از غبار و قارچ لنز، تمیز نگه داشتن دوربین و لنزهایتان و همچنین نگه داری آنها در محفظه های ضد هوای کیسه های ژل سیلیکا است که رطوبت را به خود جذب می کند.

اگر شما می خواهید بیرون لنزهای خود را به طور دوره ای تمیز کنید شیشه و بشکه لنز برای از بین بردن رسوبات گرد و غبار و از بین بردن رسوبات چربی که از دلایل تکثیر قارچ ها هستند، می تواند بسیار موثر باشد. اما حال این سوال مطرح می شود که برای جلوگیری از قارچ خوردگی لنز دوربین چه اقداماتی باید انجام داد؟

با نگهداری همیشه تجهیزات عکاسی در مکانی خشک و خنک، از قارچ خوردگی لنز خودداری کنید.

اگر در یک منطقه مرطوب زندگی می کنید، وسایل خود را در محفظه های ضد آب با کیسه های کوچک ژل سیلیکا جذب کننده رطوبت ذخیره کنید ممکن است لازم باشد برخی از این کیسه ها را در فروشگاه دوربین محلی خود بخرید.

به یاد داشته باشید که سیلیس را به صورت دوره ای تغییر دهید، زیرا با گذشت زمان پر از رطوبت می شود و اثر خود را از دست می دهد. بعضی از انواع بسته های ژل های سیلیکا پس از خشک شدن در اجاق گاز کم قابل استفاده مجدد هستند.

نکات مهم برای پیشگیری از قارچ خوردگی لنز

همچنین این نکته را بدانید که مهم است قبل از مهر و موم کردن تجهیزات، اجازه دهید تا حد ممکن تجهیزات شما خشک شود. اگر لنزهایتان را در معرض شرایط مرطوب، تاریک و گرم قرار دهید، در کمتر از یک هفته روی قارچ رشد می کند بنابراین لازم است که از این کیسه ها برای نگهداری از وسایل عکاسی خود استفاده کنید.

شاید شما از شیفتگان باران باشید و بخواهید که در هوای بارانی عکاسی کنید بنابراین باید نکاتی را رعایت کنید تا از ورود رطوبت به دوربین خود جلوگیری کنید زیرا همان گونه که گفته شد رطوبت یکی از دلایل اصلی ایجاد قارچ لنز می باشد.

اولین چیزی که باید بخاطر بسپارید قبل از اینکه از درب بیرون بروید این است که دوربین خود را در یک کیسه بگذارید اگر این کار را فراموش کردید، باید قبل از ذخیره ایمن دوربین و لنز، آنها را کاملاً و به طور موثر خشک کنید.

آخرین احتیاط برای نگهداری از دوربین ها این است که از نگهداری دوربین در کیف های چرمی خودداری کنید، زیرا قارچ ها در این مکان به راحتی رشد کرده و در نهایت موجب آسیب های بسیار زیاد به دوربینتان خواهد شد.

از بین بردن قارچ لنز دوربین

اگر اتفاقاً دوربین شما به قارچ آلوده شد، باید سریعاً اقدام کنید و قارچ ها را از بین ببرید زیرا برخی از قارچ ها اسیدی ترشح می کنند که باعث محافظت از پوشش محافظ لنز شما می شود. قارچ ها حتی ممکن است باعث شکستگی شیشه لنز شما شوند و لنز را خراب کنند.

خوشبختانه این نوع قارچ ها نادر است اما به هر حال احتیاط شرط است.

تعداد کمی مخلوط وجود دارد که می توانید قارچ را از بین ببرید. مخلوط پراکسید هیدروژن با آمونیاک و همچنین محلول سرکه و آب برای رفع مشکل قارچ روش خوبی است. اطمینان حاصل کنید که تمیز سازی لنز از قارچ را با تأخیر انجام نداده اید زیرا در غیر این صورت باید لنز را به صورت حرفه ای برچیده و تمیز کنید ، که گران خواهد بود. راهنمای کامل تمیز کردن لنز دوربین را در اینجا بخوانید

از بین بردن قارچ لنز دوربین

دوربین شما به عنوان یکی از سرمایه های بزرگ شما شناخته شده است که باید در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشید. تعمیر و نگهداری منظم و مناسب بدنه دوربین، لنزها و سایر تجهیزات باعث می شود که سرمایه گذاری شما بیش از یک دهه عمر مفید داشته باشد.

بنابراین لازم است که کم کاری نکنید و در حفظ وسایل عکاسی خود که موجب نگهداری از خاطرات زیبایتان شده اند کوشا باشید.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که در صورت مشاهده هر گونه اختلال در عملکرد لوازم عکاسی خود لازم است که هر چه سریع تر به افراد متخصص و حرفه ای مراجعه کنید و با کمک گرفتن از آنها بتوانید در تعمیرات و رفع اختلال های ایجاد شده در لوازم عکاسی تان موثر واقع شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *