تفاوت سه پایه عکاسی و فیلمبرداری

5/5 - (3 امتیاز)

معمولا اولین وسیله ای که پس از دوربین و لنز خریداری می شود سه پایه است و بسیاری از عکاسان و فیلمبرداران این ابزار کاربردی را همیشه همراه خود دارند تا با کیفیت بهتری کار خود را انجام دهند. همانطور که می دانید از وظایف اصلی تریپاد ها ثابت نگه داشتن دوربین است و در کل می توان آن ها را به دو دسته مناسب برای عکاسی و مناسب برای فیلمبرداری تقسیم بندی کرد اما تفاوت سه پایه عکاسی و فیلمبرداری در چیست ؟ در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و برخی از مدل های مناسب در هر دسته را معرفی خواهیم کرد.

در کل تریپاد های دوربین عکاسی و فیلم برداری از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند و اگر با آن ها کار نکرده اید و یا مبتدی هستید شاید نتوانید آن دو را از یک دیگر تشخیص دهید. اما باید عنوان کنیم که استفاده جا به جا از آن ها می تواند برای شما هزینه به همراه داشته باشد!

بررسی تفاوت های سه پایه دوربین عکاسی و فیلمبرداری

اولین فاکتور متفاوت در این دو نوع سه پایه عملکرد و کاربرد است یعنی آن هایی که برای عکاسی ساخته شده اند به گونه ای دیزاین شده اد تا در یک نقطه بتوان آن ها را لاک و یا قفل کرد تا حرکتی نکنند اما در فیلمبرداری برای حرکت نرم تر و راحت تر ساخته شده اند  به گونه ای که در حرکت به دوربین لرزش وارد نشود!

بررسی تفاوت های سه پایه دوربین عکاسی و فیلمبرداری

از دیگر باور های غلط در این زمینه این است که بسیاری فکر می کنند این تریپاد ها تنها برای اینکه دوربین را ثابت نگاه دارند ساخته شده و کاربرد دیگری ندارند در حالی که بسیاری از سبک های عکاسی و یا فیلمبرداری به وسیله سه پایه های مخصوص به آن سبک ها انجام می شوند. یکی از رایج ترین مثال ها در این زمینه عکاسی پانوراما است یا در حوزه فیلم برداری می تون به پنینگ و تیلت اشاره کرد که بسیار کاربردی هستند. این سبک ها را نمی توان بدون یک تریپاد مناسب انجام داد. یکی از بهترین سه پایه های بنرو T660ex است که می توانید در اینجا خریداری کنید

مقایسه وزن و ارتفاع تریپاد عکاسی و فیلمبرداری

دوربین هایی که مخصوصا برای تهیه فیلم ساخته می شوند وزن بسیار بیشتری از دوربین های عکاسی DSLR و بدون آینه دارند و همین یعنی شما باید تریپادی برای آن ها داشته باشید که بتواند وزنشان را تحمل کند. سه پایه های فیلمبرداری بسیار مقاوم تر ساخته می شوند و وزن بیشتری دارند  و جنس ان ها معمولا منیزیم و آلومینیوم است.

مقایسه وزن و ارتفاع تریپاد عکاسی و فیلمبرداری

از نظر ارتفاع این دو نوع تریپاد زیاد با هم فرق ندارند و می توان آن ها را در ارتفاع های مختلفی خریداری یا تنظیم کرد. تنها تفاوت این است که برای قرار دادن دوربین های فیلم برداری در ارتفاع نزدیک به زمین از ریل های مخصوص استفاده می شود.  هر دو نوع سه پایه سری های قابل تعویض دارند و هد های متنوعی نیز با توجه به نیاز کاربر خواهند داشت.

تشخیص سه پایه عکاسی و فیلمبرداری

اولین چیزی که می توانید جهت شناسایی از ان استفاده کنید کفی سه پایه است. روی کفی ها یک لایه لاستیکی و یا چوب پنبه قرار گرفته است تا از افتادن خط و خش روی دوربین پیشگیری کند. روی کفی یک پیچ و یک زائده وجود دارد و زیر دوربین نیز دو سوارخ هستند که یکی از آن ها عاج دار و دیگری ساده است یکی از آن ها برای پیچ و دیگری برای زائده قرار داده شده است. در تریپاد هایی که نسل جدید به حساب می آیند این تریپاد فنری است تا از دوربین بیشتر و بهتر محافظت شود.  برای خرید سه پایه دوربین عکاسی کلیک کنید.

تشخیص سه پایه عکاسی و فیلمبرداری

در تریپاد های عکاسی این دو سوزاخ عمود روی لنز و در کنار هم قرار دارند اما در سه پایه های فیلمبرداری پشت سرهم بوده و در راستای لنز هستند. پس اولین روش تشخیص نگاه به سوراخ هاست.

بسیاری از عکاسان و فیلمبرداران مبتدی  هستند که سعی می کنند از هر تریپادی برای کار خود استفاده کنند که در نهایت این کار می توان برای آن ها هزینه تجهیزات گران قیمتشان را به دنبال داشته باشد و حتی اگر آسیبی به وسایل آن ها وارد نشود نمی توانند کاری که می خواهند را با کیفیت انجام داده و بودجه خود را هدر داده اند.

تفاوت سری یا هد سه پایه عکاسی و فیلمبرداری

تریپاد های فیلمبرداری سری هایی دارند که به وسیله دسته قابلیت چرخش دوربین در جهت افقی و عمودی را می دهد. سری های مخصوص عکاسی نیز این امکان را دارند اما علاوه بر آن کفی به وسیله یک مفصل اضافه 90 درجه می چرخد و دوبین را در یک محور دیگر که سوم است می گرداند. این نوع جهت گیری تنها در عکاسی کاربرد دارد و قاب را عمودی می کند.

تفاوت سری یا هد سه پایه عکاسی و فیلمبرداری

در هد هایی که منحصرا برای عکاسی ساخته شده اند ثابت ماندن مهم ترین فاکتور است و محدودیت بیشتری در حرکت دوربین عکاسی اعمال می شود مثلا با سری  های پن می توانید جهت دوربین را تغییر دهید اما برای هر بار حرکت باید یکی از پیچ های را چرخانده و دوباره تنظیم کنید. هد های از نوع بال به شما اجازه می دهند دوربین را به هر جهت بگردانید اما باید گیره را در آهر سفت کنید تا دوباره دوربین سر جایش محکم شده و با شارپنس بالا عکاسی کند.

همانور که گفته شد در هد هایی که برای فیلمبرداری ساخته می شوند نرمی حرکت است که اهمیت بیشتری دارد. حرکت در اینجا به کمک ریل های مخصوص هیدرولیکی انجام می شود که تمام لرزش ها را حذف می کند و در یک مسیر مستقیم دوربین را جا به جا می کنند. هد های هیدرولیکی یکی از محبوب ترین سر ها در ضبط فیلم هستند که در ابتدا جهت را در آن ها مشخص کرده و سپس دوربین را در آن جهت مستقیم جا به جا می کنند. کارکرد ان ها درست مانند ریل ها است با این تفاوت که روی سه پایه قرار می گیرند. بال هد ها نیز محوبیت بالایی در فیلمبرداری دارند با این تفاوت که راحتی و نرمی در حرکت در آن ها بیشتر مورد توجه است تا ثبات.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *