تاثیر فیلتر لنز بر رزولوشن عکس

تاثیر فیلتر لنز بر رزولوشن عکس

5/5 - (1 امتیاز)

تجربه عکاسی بسیار شخصی است و برخی بحث ها نظیر کانن یا نیکون ؟ یا فیلم در برابر دیجیتال ؟ به نظر می رسد پایانی نداشته باشند و همیشه هر کس با توجه به نجربه ای که داشته است و یک سری دلایل به یک جبهه ملهق می شود و از آن دفاع می کند. فیلتر های عکاسی نیز یکی از تجهیزاتی هستند که همیشه بحث هایی در رابطه با آن ها بوده است و برخی معتقد هستند که استفاده از آن ها رزولوشن را کم می کند چرا که یک المنت اضافی روی المنت اپتیکی جلویی هستند و برخی دیگر معتقدند استفاده از فیلتر لنز خوب است و تمیز کردن و نگهداری از المان جلویی را راحت تر می کند. در این مقاله قصد بررسی تاثیر فیلتر لنز عکاسی روی رزولوشن عکس را داریم.

در واقع در این بخش از دی جی 24 خواهیم گفت که آیا استفاده از فیلتر های عکاسی موثر است ؟ داده های این مقاله از وب سایت photographylife.com ترجمه شده اند.

بررسی تاثیر فیلتر لنز بر رزولوشن عکس

برای اینکه دقیق تر تاثیر فیلتر عکاسی را روی کیفیت عکس بررسی کنیم از نرم افزار های مدرنی کمک گرفته ایم. در ابتدا شارپنس لنز نیکون 70-200 میلیمتری f/2.5G VR II را تست کردیم در این تست فاصله کانونی تقریبا روی 150 میلیمتر ست شده بود و اپرچر روی f/5.6 تنظیم شده بود که به نوعی بهترین تنظیم برای این لنز است. سپس فیلتر با کیفیت 77 میلیمتری B+W را روی لنز نصب کردیم و نتایج زیر حاصل شد.

بررسی تاثیر فیلتر لنز بر رزولوشن عکس

پس از بررسی نتایج از طریق نمودار و چارت های دریافتی از نرم افزار مشخص شد که تفاوت چندانی بین حالت بدون فیلتر و یا با آن وجود ندارد اگرچه باید اشاره کنیم که نتایج تست می توانند به مقدار بسیار کمی حتی اگر چیزی را تغییر ندهید با یکدیگر فرق داشته باشند. پس می توان گفت که اگر از فیلتر های با کیفیت در کنار لنز قدرتمند استفاده شود کیفیت و رزولوشن عکس هیچ تغییزی نخواهد کرد.

در سناریو دوم استفاده از یک فیلنر با کیفیت کم و ارزان قیمت مد نظر بود. برای اینکار هم از یک فیلتر دست دوم نیکون 55 میلیمتری استفاده شد و نتایج به شرح زیر بود :

ننایج تست دوم جالب بود و ثابت شد که استفاده از یک فیلتر ارزان و با کیفیت کم صد در صد کیفیت عکس و رزولوشن آن را کاهش می دهد و 10 درصد کاهش کیفیت در کل تصویر مشاهده شد. در ضمن پدیده هایی نظیر فلیر و گوستینگ بیشتر شدند

خلاصه

این تست ها به خوبی ثابت کردند که یک فیلتر با کیفیت کوچک ترین تاثیری روی کیفیت تصویر نخواهند داشت اما اگر یک فیلتر ارزان قیمت داشته باشید کیفیت کار شما افت فاحشی می کند. اما باید بدانید که حتی فیلتر های با کیفیت را تمیز نگهدارید تا فلیر و شبح وارگی کم شود. در ضمن حتی اگر متوجه شبح وارگی و فلیر زیادی شدید می توانید فیلتر را جدا کنید و دوباره نصب کنید و از یک زاویه دیگر عکاسی کنید. با توجه به تجربیاتی که در این زمینه کسب کرده ایم می توان گفت که فیلتر های کوتینگ دارد و با کیفیت تاثیری روی فلیر و شبح وارگی نخواهند داشت.

برای خرید فیلتر عکاسی برای لنز های مختلف و با بهترین قیمت می توانید به این بخش از دی جی 24 مراجعه کنید + ارسال به تمام شهر های ایران.

فیلتر های با کیفیت برای عکاسی کدامند ؟

اگر شما هم به دنبال فیلتر لنز های با کیفیت هستید می توانید از فیلتر های B+W استفاده کنید این برند یکی از بهترین تولید کنندگان حال حاضر بازار است و فیلتر های ایده آلی را تولید می کند. یکی از فاکتور های مهمی که باید در هنگام خرید فیلتر لنز عکاسی به آن دقت کنید فاکتور ام آر اس است که به معنای لایه کوتینگ محافظتی چند لایه است. در واقع زیاد مهم نیست که فیلتر شما ساخت چه برندی است سعی کنید همیشه مدلی را خریداری کنید که ام آر اس را داشته باشد.

فیلتر های با کیفیت برای عکاسی کدامند ؟

برای مثال این برند یک محصول حرفه ای 77 میلیمتری یو وی Haze با MRC 010 میلیمتری دارد که با توجه به قیمت 72 دلاری اش می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. اگرچه طبیعی است که شما باید یک فیلتر مناسب برای لنز خود از نظر ابعادی را تهیه کنید..

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *