بهترین کارت حافظه دوربین

بهترین کارت حافظه دوربین

4.2/5 - (5 امتیاز)

عکاس‌ های حرفه‌ ای به خوبی می‌ دانند که بدون یک کارت حافظه‌ خوب، نمی‌ توانند از تمام پتانسیل مهارت‌ها و ویژگی‌های دوربینشان به خوبی استفاده کنند. امروزه با وجود ارائه حافظه‌ها در حجم‌ها، سرعت‌ها، برندهای بسیار متنوع و بسته به سازگاریشان با انواع خاصی از دوربین‌ها، انتخاب رفته و رفته برای عکاسان و فیلم‌برداران سخت‌تر می‌شود. برای انتخاب بهترین کارت حافظه برای دوربین عکاسی یا فیلمبرداری خود باید به دو نکته توجه کنید. حجم و سرعت مورد‌نیازتان. برای مثال یک حافظه MicroSD با حجم ۱۶گیگابایت احتمالا برای یه قدم زدن عصرانه در یکی از باغ‌های شهرتان کافی باشد. اما اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید که میخواهید عکس‌های زیادی در کثری از ثانیه بگیرید قطعا خواستار توانایی بیشتری خواهید بود.

راهنمای انتخاب بهترین کارت حافظه دوربین

با وجود بالا بودن کیفیت دوربین‌ های عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای، عکس‌ها و فیلم‌هایی با حجم بالا نیز خواهید داشت. در اینصورت یا نیاز به داشتن چندین کارت حافظه با حجم کم دارید که فورا پس از تکمیل ظرفیت‌شان آن‌هارا با هم عوض کنید یا در لبتاب خود تخلیه کنید، یا اینکه رم‌هایی با حجم بیشتر و تعداد کمتر بگیرید.

مقوله سرعت در این مورد بیشتر به کیفیت کار شما و صرفه‌جویی در زمانتان کمک می‌کند. برای مثال نه تنها کارت حافظه‌ای با سرعت بالا، سبب می‌شود که عکس‌ ها و فیلم‌ های حجیم را در زمان کمتری به هارد درایو‌ های مختلف منتقل کنید، بلکه برای گرفتن عکس‌ ها در حالات حرفه‌ ای مانند Burst mode یا همان عکس انداختن پشت سر هم نیز سبب می‌شود که دوربین اصطلاحا کمتر لگ بزند و تقلا کند.

در عین حال برندهای مختلفی وجود دارند که مانند هر کالای دیگری، افراد به دنبال بهترین آن‌ها می‌باشند. در زمینه‌ی کارت‌های حافظه، برندهای سن دیسک (Sandisk) و ترنسند(Transcend) از شناخته شده ترین ها هستند. برند های معروف سونی  سامسونگ نیز از کیفیت خوبی برخوردارند.

انواع کارت حافظه دوربین عکاسی و فیلم‌برداری

انواع کارت حافظه دوربین عکاسی و فیلم‌برداری

  • کارت‌ های حافظه SD / SDHC /SDXC
  • کارت‌ های حافظه MicroSD / MicroSDHC / MicroSDXC
  • کارت حافظه CF
  • کارت حافظه XQD
  • کارت حافظه CFexpress

برای خرید کارت حافظه دوربین با بهترین قیمت و بیشترین تنوع + گارانتی و ارسال رایگان کالا وارد این بخش از وب سایت شوید

سری کارت‌ حافظه های SD

ابتدا به بررسی سری کارت‌ های SD میپردازیم. این نوع از کارت‌ های حافظه جزء معروفترین انواع حافظه‌ ها هستند. علت این شهرت، کوچک بودن اندازه‌ی آن‌ها و کارایی قابل قبولشان نسبت به سایزشان است.  در گزشته این رم ها از نظر حجمی محدودیت هایی داشتند که مستقیما از سایزشان نشات می گرفت اما اکنون با بهره مندی از مدرن ترین تکنولوژی ها این مموری کارت ها را در حجم های مختلف و زیاد تولید می کنند. در ضمن در گزشته این کارت ها از سری CF کند تر بودند که در حال حاظر این مشکل نیز رفع شده است.

سری کارت‌های حافظه SD

کارت‌ های SDHC، که با پسوند High Capacity می‌آیند، مدل‌های پیشرفته‌تر SD ها هستند که با افزایش حجم تا حدود ۳۲گیگابایت همراه بودند. صد البته که سرعت‌شان نیز بیشتر است. امروزه همه‌ی انواع دوربین‌ها از این نوع کارت‌ها پشتیبانی می‌کنند در حالی که در گذشته این امر یک مشکل بسزا بود.

کارت‌های SDXC از این سری، با پسوند Extended Capacity می‌آیند چرا که این حافظه‌ها از لحاظ حجم ذخیره و همچنین سرعت پیشرفته از هم‌ خانواده‌های خود بودند. این کارت‌ها قابلیت ذخیره‌سازی تا حجم ۲ترابایت یا به عبارتی دیگر، ۲۰۰۰گیگابایت را دارند و برای عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای از بهترین کارت حافظه  های دوربین  هستند. مدل‌های UHS-I در این سری کارت با سرعت ۱۰۴ مگابایت بر ثانیه ارائه می‌شوند. مدل‌های UHS-II و UHS-III نیز به ترتیب ضرایب ۲ و ۳ از این عدد هستند که سرعت‌های بالاتری دارند.

کارت حافظه SanDisk 64GB Extreme PRO 170MB/s UHS-I SDXC یکی از بهترین گزینه های این دسته است که می توانید در اینجا خرید کنید.

سری کارت‌های حافظه‌ی Micro SD

کارت‌های حافظه میکرو اس‌دی در اصل کارت‌های اس دی، با همان ویژگی‌های هر سری هستند که با توجه به محدود شدن ابعاد گوشی‌های همراه و دوربین‌های اکشن، جهت وفق پیدا کردن بهتر با این دستگاه‌ها، کوچکتر شدند.

توجه داشته باشید که در صورت استفاده کردن از مبدل‌های میکرو به SD، در صورت نبود تعداد مناسب خارهای اتصال دهنده، سرعت کارت حافظه شما کاهش خواهد یافت و می‌تواند در کار شما اختلال ایجاد کند.

مموری کارت سان دیسک Sandisk Extreme Pro Micro SD 64GB 100MB/S 667X مدلی میکرو اس دی است با قیمت مناسب و سرعت خوب که می توانید آن را در دی جی 24 خریداری کنید.

کارت حافظه CF

کارت حافظه CF

این سری نسبت به سری SD قدیمی تر هستند و به ساختار فیزیکی مقاوم‌شان معروف هستند. این سری نسبت به SD ها سرعت بالاتری دارند اما به دلیل ابعادشان و همینطور بالاتر بودن قیمتشان امروزه کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود. این سری کارت‌ها برای عکس و فیلم برداری در شرایط سخت محیطی مناسب‌تر هستند. بیشترین سرعت در این خانواده از کارت‌های حافظه متعلق به مدل‌هایی با نماد UDMA7 است که حداکثر سرعت‌شان ۱۶۷مگابایت بر ثانیه است. این مقدار بسته به عدد مجاور عبارت UDMA تغییر میکند.

اگر به دنبال یک مموری کارت سی اف هستید که بتواند سرعت و حجم مناسب را به شما دهد می توانید کارت حافظه SanDisk CF Extreme Pro 64 GB/160(MB/s)/1067X را انتخاب کنید.

کارت حافظه CFast

در نوامبر سال ۲۰۱۰، شرکت‌های نیکون، سن دیسک و سونی، نسل جدیدی از کارت‌های حافظه را معرفی کردند با نام CFast. این سری از کارت‌ها در بسیاری از موارد مشابه CF ها بودند با این تفاوت که رابط ذخیره سازی در این حافظه‌ها به جای Serial ATA و Parallel ATA، رابط PCI Express بود که سبب شد سرعت Read و Write این سری به ۱گیگابایت بر ثانیه (۱۲۵ مگابایت بر ثانیه) و همچنین فضای ذخیره سازی فراتر از ۲ترابایت برسد.

کارت حافظه CFast

این سری کارت‌ها بلافاصله در دوربین های عکس‌برداری و فیلم‌برداری حرفه‌ای برای ارائه‌ی سرعت‌ها و حجم‌های بالا در شرایط دمایی سخت ( ۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد) استفاده شدند. این حافظه‌ها تنها یک مشکل داشتند و آن هم این بود که اصطلاحا Backward Incompatible بودند. به این معنی که در ساخت آن‌ها توجهی به استانداردهای در نظر گرفته شده برای سازگاری با دستگاه‌هایی که در گذشته ساخته شده بودند، نشد و به همین دلیل سریعا جای خود را به XQD ها دادند.

کارت حافظه XQD

نسل جدیدی از کارت‌های حافظه با سرعت و استحکام بیشتر از سری CF و SD هستند که در ابعاد کوچکتری از سری سی‌اف ارائه شدند. به طور طبیعی نسبت به حافظه‌های تا به حال معرفی شده گرانتر هستند، نه تنها به دلیل ویژگی‌های قوی‌تر بلکه چون سری XQD تنها توسط دو شرکت Sony و Delkin تولید می‌شد ولی با توقف تولید این سری حافظه‌ توسط شرکت سونی، قیمت آن‌ها افزایش یافت. البته که خبرهایی از شرکت Nikon به گوش رسیده که قصد تولید XQF های خودشان را دارند. حافظه‌های XQD انواع مختلفی دارند که بهترین نوع آن در حال حاضر مدل G نام دارد. نحوه متوجه شدن میزان سرعت در این دسته از حافظه‌ها به علاوه‌ی CFexpress ها بسیار آسان است و با حروف W به معنای سرعت Write و R به معنای سرعت Read مشخص شده.

کارت حافظه CFexpress

شاید بهترین کارت حافظه دوربین موجود در بازار و جدیدترین سری کارت‌های حافظه. این سری کارت حافظه با سرعتی بالاتر از هر سری دیگر و در ابعاد XQF ارائه شده. برای مثال سریعترین مدل C این سری سرعتی برابر با ۴گیگابایت بر ثانیه دارد، سرعتی که با درایور ذخیره‌سازی یک لپتاپ گران قیمت رقابت می‌کند. رابط ذخیره‌سازی این سری کارت‌ها پروتکل‌های PCIe و NVMe هستند. این سری کارت حافظه به سه نوع Type A, Type B, Type C تقسیم می‌شوند که در سرعت پردازش با یکدیگر متفاوتند. Type A سرعتی برابر با ۱گیگابایت بر ثانیه، Type B سرعت ۲گیگابایت بر ثانیه، و Type C سرعتی برابر با ۴گیگابایت بر ثانیه ارائه می‌دهند.

نکات مهم در انتخاب بهترین کارت حافظه دوربین

کارت‌های حافظه نیز مانند هر وسیله‌ی الکترونیکی دیگری نیاز به مراقبت دارند. به طور کلی بسیاری از وسایل الکترونیکی چه برند و چه غیر برند، در صورت مراقبت مناسب تا مدت‌ها میتوانند برای ما کار کنند. بعلاوه قبل از خرید کردن بهتر است به برخی نکات توجه کنیم که مانع از ضرر‌کرد مالی ما می‌شوند.

سازگاری مموری کارت با دوربین

قبل از خرید کارت‌حافظه حتما باید از سازگاری دوربین دیجیتال خود با انواع مختلف کارت‌های حافظه اطمینان پیدا کنید. برخی از دوربین‌ها تنها یک جای مشخص برای نوع خاصی از کارت‌های حافظه دارند و در برخی از دوربین‌ها نیز دو جای خالی تعبیه شده که معمولا کارت‌های حافظه‌ای در مدل‌های متفاوت را در خود جای می‌دهند. برای پی بردن به نوع حافظه مختص به دوربین خود بهتر است به دفترچه راهنمای دوربین‌تان مراجعه کنید یا از افراد متخصص این زمینه کمک بگیرید.

تناسب با محیط کاری

برخی از کارت‌های حافظه همچون سری CF و CFast از مقاومت بیشتری برخوردارند که می‌توانند در شرایط سخت عملکرد بهتری از خودشان نشان دهند و نگرانی کمتری نیز از بابت صدمات فیزیکی به آن‌ها خواهید داشت. اگر در محیط‌هایی عکس برداری می‌کنید که از لحاظ شرایط دمایی و آب و هوایی مناطق دشواری هستند بهتر است از کارت‌های حافظه با مقاومت بالاتر استفاده کنید.

فرمت کردن

همانطور که هر چند وقتی یکبار نیاز به عوض کردن ویندوز سیستم خود دارید تا از ایمنی ویندوز خود و همچنین بالا رفتن سرعت عملکرد آن مطمئن شوید، یا گوشی هوشمند خود را به حالت کارخانه بر می‌گردانید تا مسئله افت سرعت آن‌را حل کنید، کارت‌های حافظه نیز نیاز به فرمت شدن و بازگشتن به وضعیت پیش‌فرض خود دارند. این مسئله عمر حافظه را افزایش داده و باعث بالا رفتن سرعت آن پس از مدتی استفاده مکرر می‌شود. سعی کنید عمل فرمت کردن را با کامپیوتر انجام ندهید و توسط دوربین خود این کار را کنید. (برای پایین آوردن احتمال ویروسی شدن کارت حافظه.)

ویروس‌ها

کارت‌های حافظه از ویروس گرفتن مصون نیستند. پس همیشه سعی کنید قبل از متصل کردن حافظه‌ی خود به دستگاه‌های مقصد از سالم بودن دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید. در این موارد داشتن آنتی‌ویروس های بروز شده و قوی می‌تواند بسیار موثر باشد. به علاوه استفاده کردن از رم‌ریدرهای سازگار با کارت‌های خود نیز این امر را هرچه ایمن تر میکند. رم ریدرها در افزایش سرعت انتقال اطلاعات نیز بسیار موثرند.

اما در صورت ویروسی شدن کارت حافظه‌ی خود، اگر آنتی ویروس‌ها دیگر پاسخگو نبودند، چاره‌ای بجز فرمت کردن نمی‌ماند. این امر باعث می‌شود که تمام اطلاعاتی که در رم خود داشتید به طور کلی حذف شوند. پس قضیه‌ی ویروس ها را به هیچ وجه دست کم نگیرید.

بکاپ کارت حافظه دوربین

کارت‌های حافظه علی‌ رغم کارایی خوب خود، از خطرات احتمالی در امان نیستند. از صدمات فیزیکی و الکترونیکی گرفته تا احتمال دزدیده شدن وسایل‌تان. از این رو یکی از بهترین راه‌ ها برای جلوگیری از هدر رفتن همه‌ زحماتتان، بکاپ گرفتن از اطلاعاتتان است. بکاپ را میتوانید در کامپیوتر خود، هارد اکسترنال و یا حتی کارت حافظه‌ی دومی که در دوربینتان جای می‌گیرد انجام دهید. برخی از عکاسان و فیلم‌برداران از کارت حافظه دوم خود فقط به منظور بکاپ گرفتن استفاده می‌کنند و بلافاصله بعد از پروژه‌ی خود این کار را توسط دوربینشان انجام می‌دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *