انواع شاتر دوربین عکاسی

انواع شاتر دوربین عکاسی

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از بخش های مهم دوربین شاتر آن است که وظیفه مشخصی دارد.  همه دوربین های بدون آینه دو نوع شاتر الکترونیکی و مکانیکی را دارند و برخی دوربین های DSLR یک شاتر دیگر که شاتر پرده جلویی نامیده می شود دارند که می توان گفت ترکیبی از دو شاتر قبلی است. اما عملکرد این انواع شاتر دوربین عکاسی چگونه است و چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

بررسی انواع شاتر دوربین عکاسی

شاتر مکانیکی

شاتر های مکانیکی در واقع شاتر اصلی و دیفالت هر دوربین هستند و در عکاسی از سوژه های ثابت به عنوان شاتر اصلی به کار برده می شوند. این شاتر های مکانیکی فیزیکی کار می کنند و دو تیغه یک پرده را تشکیل می دهند که بین آن دو یک فضای باز وجود دارد و وقتی شما دکمه ثبت عکس را می زنید این دو تیغه به سرعت به هم می رسند و نوری که به سنسور می رسید قطع شده و تصویر ثبت می شود.

شاتر الکترونیکی

شاتر های الکترونیکی که این روز ها بسیار محبوب شده اند عملکردی غیر فیزیکی دارند این نوع شاتر ها دیتا را خط به خط از روی سنسور می خوانند و تصویر را به این شکل ثبت می کنند. برای فعال کردن این شاتر کافیست به منوی دوربین خود رفته و به بخش شاتر بروید و آن را فعال کنید.

شاتر پرده جلویی 

این نوع شاتر همانطور که گفته شد عملکردی مکانیکی و غیر مکانیکی دارد و فعال کردن آن هم از طریق منو ممکن است.

تفاوت های شاتر مکانیکی و الکترونیکی

پیش از هر چیزی باید بگوییم که این سه نوع شاتر هیچ تفاوتی از نظر کیفیت عکس با هم ندارند. از نظر سرعت اما الکترونیکی سرعتر از مکانیکی و مکانیکی سریع تر از پرده جلویی است.  اگرچه سرعت هر کدام در هر دوربین متفاوت است و برخی دوربین های سونی که شاتر الکترونیکی دارند سرعت بسیار بالایی دارند. از نظر فریم ریت هم این شاتر ها تفاوت عمده ای با هم دارند و معمولا مدل های الکترونیکی هستند که ماکسیموم بیشتری دارند.

در حوزه استفاده از تجهیزات نوری مثلا فلاش ها ایده آل ترین نوع شاتر نوع مکانیکی است و اصلا شما در اکثر دوربین های که از نوع الکترونیکی پشتیبانی می کنند نمی توانید برای نورپردازی از فلاش استفاده کنید. برخی اوقات هم نیاز است که دوربین در سکوت مطلق کار کند که در این شرایط هم صدایی که شاتر مکانیکی دارد کار شما را خراب می کند و برعکس شاتر الکترونیکی بدون کوچک ترین نویزی کار می کند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *