راهنمای کامل عکاسی از پرندگان

راهنمای کامل عکاسی از پرندگان

یکی از رشته هایی که همواره چالش برانگیز و جذابیت بالایی دارد عکاسی از پرندگان است که زیر مجموعه ای از عکاسی حیات وحش به حساب می آید. اما عکاسی از آن ها به خاطر ذات حیوانی و رفتار هایی که دارند کمی سخت می باشد. رای همین هر عکاسی باید شناخت کامل از سوژه خودش داشته باشد تا بتواند به  بهترین نحو کار عکاسی خودش را انجام دهد. در این مسیر بعضی پرندگان همکاری بیشتری می کنند و حتی می توانید از فاصله کلوزآپ از آنها عکسبرداری کنید بدون اینکه فرار کنند اما بعضی با کوچکترین تکان خوردن شما پرواز می کنند و ممکن است دیگر نتوانید صحنه مد نظرتان را بگیرید.

از این نظر معمولا پرندگانی بهتر هستند که در باغ وحش ها و محیط شهری وجود دارند چرا که به وجود انسان ها عادت کرده اند اما اگر در طبیعت و یا حتی مزرعه ها دنبال سوژه های مناسب هستید کمی بیشتر باید تلاش کنید تا به نتیجه برسید. در ضمن باید به فصل و زمان هم دقت کنید برخی مناطق میزبان پرندگان مهاجر هستند و برخی دیگر با فرا رسیدن موقع خاصی از سال از آن جا می روند… در ادامه مهم ترین نکات و تکنیک های عکاسی از پرندگان را نوشته ایم تا شما در شوتینگ بعدیتان بتوانید تصاویر بهتری از این جانوران زیبا تهیه کنید.

تکنیک های مهم در عکاسی از پرندگان

  • اولین نکته که به ذهنم میرسد آن هم به خاطر این است که می دانم در عکاسی حیات وحش و خصوصا از پرنده ها هنگام دیدن سوژه به سرعت دوربین خود را روی حالت مدام عکاسی یا پی در پی می گذاریم و خودم هم اینکار را گاها انجام می هم. درست است که ما نمی دانیم پرنده کی پرواز می کند و از صحنه دور می شود اما دقت کنید که عکاسی فراتر از سوژه است شما باید به بکگراند و رنگ ها و میزان نور و … توجه بیشتری کنید تا بتوانید در کنرا گرفتن عکسی با کیفیت داستانی را هم در آن عکس بیان کنید. کمی بیشتر صبر کنید و زاویه خودتان را درست کنید کمی جابه جا شوید تا در نهایت با تصویری زیبا روبه رو شوید.

تنظیمات مناسب دوربین در عکاسی از پرنده

  • در طول روز و عکاسی از پرنده های مختلف ممکن است نیاز به عوض کردن تنظیمات دوربینتان باشید مثلا ممکن است در ابتدا از یک پرنده که پر هایی روشن و بکگراند تیره ای دارد با یک تنظیمات خاص عکس بگیرید و تصویر بسیار عالی از آب در بیاید اما همان تنظیمات مسلما برای یک پرنده با پر های تیره فاجعه به بار می آورد. همیشه تنظیمات عکس قبلی را به یاد داشته باشید.
  • گاها ممکن است حتی فوکوس را از چشم راست به چپ تغییر دهید تا بتوان شات بهتری را بگیرید اما فوکوس تنها قضیه نیست نکته مهم دیگر اکسپوژر شماست که ممکن است در بسیار مواقع یادتان برود. در صورت تنظیم نکردن آن با موقعیت حال ممکن است کمتر و یا بیش از حد اکسپوژر داشته باشید. البته همه اینها وقتی می خواهدی از گوه نادر عکسی مستند تهیه کنید اهمیت خود را از دست می دهد چرا که باید به محض دیدن این چنین سوژه ای شاتر را بفشارید.
  • اما هرگز سعی نکنید که سوژه های نادر را تنها مورد عکاسی خود قرار دهد گاهی اوقات ان چنن متمرکز این جانوران می شویم که پرندگان همیشگی که ممکن است ژستهای منحصر به فرد بگیرند و عکس خوبی را بسازند از دست می دهیم. در ضمن فراوانی این پرنده ها برای تمرین کردن شما خوب است و باعث می شود تا با اعمال انواع تنظیمات و… تجربه تان در این سبک بیشتر شود.

نزدیک شدن به سوژه در عکاسی از پرنده ها

به سوژه نزدیک شوید. چرا که باید در این سبک خاص بافت و پر های پرنده را هم به خوبی و با جزئیات بالا نمایش دهید. اینجاست که میگویند نزدیک شدن مهم ترین نکته در عکاسی از پرندگان است. این نکته کاملا درست است اما نزدیک شدن شما به سوژه و کم کردن فاصله تان یک چیز استفاده از یک لنز با فاصله کانونی بلند چیز دیگر. 

شخصا ب این باور دارم که بسیاری از عکاسان به لنز دوربین عکاسی بلندتر 600 میلیمتر نیازی ندارند ( در دوربین های فول فریم)  در ضمن به کارگیری این گونه لنز ها هم معایب خودش را دارد شما میتوانید با یک لنز 300 میلیمتری کمی به جلو رفته و تصویری بهتر بگیرید تا با یک لنز 700 میلیمتری از فاصله دور. در ضمن نزدیکی بیشتر باعث پدیدار شدن بوکه بهتری در عکس ها می شود.

نزدیک شدن به سوژه در عکاسی از پرنده ها

سوال مهم اینجاست که چقدر باید نزدیک شویم؟ در اینجا باید به چند نکته دقت کنید.

  • سرعت  خود را در کم کردن فاصله کمتر کنید  آهسته حرکت کنید.
  • بسیاری از این پرنده ها دایره و محیط آرامشی دارند و هیچ حرکتی نمی کنند مگر اینک شما از مرز خاص آنها عبور کرده باشید. در این صورت بیشتر هوشیار می شوند و آگاه تر.
  • در این صورت از حرکت بایستد تا پرنده پرواز نکند این کار باعث می شود گاها پرنده برای کنجکاوی به سوی شما بیاید. 
  • اگر سوژه برایتان خیلی مهم است باید سینه خیز بروید اینکار شانس شما را رد انداختن تصویر مورد نظر بیشتر می کند. 

دیگر نکات مهم در عکاسی از پرندگان

همه ما این کار را میکنیم که تا حدی خوب است با توجه به اینکه دوربین ها در نبرد مگاپیکسلی هم همه رزوه قوی تر می شوند تا حدودی دستمان برای کراپ کردن تصاویر باز تر از گذشته شده است اما وقتی اینکار را نیم کنیم کیفیت نهایی تصویر بسیار بالاتر باقی می ماند. اما اگر سوژه تان در تصویر در حد نقطه ای کوچک است کراپ کردن کمکی نمی کند و در آخر با عکسی بی کیفیت روبه رو می شوید. 

حال اگر هم کراپ کردن امری واجب است بیشتر از 50 درصد این کار را نکنید. چرا که رسیک خراب شدن تصویرتان را در پی دارد. 

نکته مهم دیگر صبر کردن برای اکشن است. صبر کنید تا پرنده کار خاصی را انجام ده بال هاش را تند تند بزند و یا با پرندگان دیگر ارتباطی داشته باشد. صرفا تصاویری که عملی را بازگو نمی کنند کس کننده هتسند سوای اینکه چقدر با جزئیات بالا و با کیفیت هستند. 

دیگر نکات مهم در عکاسی از پرندگان

سعی کنید از ریموت کنترل ها و دیگر ابزار هایی که به کارتان سرعت و دقت بیشتری می بخشند استفاده کنید. دوربین عکاسی های گران قیمت تر با امکانات بیشتر را در صورت توانایی تهیه کنید تا نتیجه کارتان بهتر شود. در آخر امیدوارم از این مقاله بیشترین استفاده و لذت را برده باشید. 

راهنمای کامل عکاسی در ساعت آبی

راهنمای کامل عکاسی در ساعت آبی

عکاسی در ساعت آبی پر از احساس و بسیار جالب است. زیبایی این بازه زمانی در روز برای عکاسی به حدی زیاد است که بسیاری از عکاسان تنها در این سعا اقدام به شوتینگ می کنند. اما ساعت آبی چیست و چطور می توان از این زمان بهترین استفاده را در عکاسی کرد؟ در ادامه راهنمای کامل عکاسی در ساعت آبی را بخوایند تا بتوایند به بهترین نحو از این زمان بهره ببرید.

ساعت آبی چیست؟

به تعریف ساده ساعت آبی موقعی از روز است که اسمان رنگ آبی تیره ای به خود می گیرد یعنی قبل از طلوع و پس از غروب. درست ماند ساعت طلایی ساعت آبی هم دقیقا یک ساعت نیست مقدار زمانی است که اسمان به این رنگ است. مهم ترین نکته این است که نباید خورشید را در افق دید و آسمان هم نباید رنگ های طلوع و غروب خورشید را که بیشار طلایی وزرد هتسند در خود داشته باشند. این ساعت برای کسانی که به عکاسی نجومی علاقه دارند بسیار ویژه است چرا که می توانند با خلاقیت تمام کهکشان راه شیری را با جو و اتمسفری آبی رنگ و زیبا در تصاویر خود ثبت کنند. که به نظر بنده بسیار زیبا تر از رنگ قهوه ای معمول خودش است.

ساعت آبی چیست؟

دلایل عکاسی در ساعت آبی؟

دلیل اول آن است که بسیاری از عکاسان در ساعت طلایی کار می کنند و این فرصتی به شما می دهد که کار خود را منحصر به فرد کنید و در ساعاتی کار کنید که معمولا انسانی در کنارتان نیست و فقط شما هستید و مناظر زیبای طبیعی و یا شهری و…. دلیل دوم توانایی القای عواطفی خاص در این ساعت است که باقی روز معمولا نمی توان آن ها را در تصویر خود نشان داد. تصاویری که در ساعت آبی گرفته می شوند کانتراست بالایی دارند و رنگ آبی که به تیرگی متمایل است هم حس خاص خودش را می رساند مانند آرامش ناراحتی و….بنابراین اگر شما به تن های تیره و آبی رنگ نیاز دارد بهتر از این زمان را در زوز پیدا نمی کنید.

سومین دلیل عکاسی در ساعت آبی سادگی است بر خلاف ساعت طلایی و دیگر زمان های روزکه شما با تنوع زنگی گسترده ای سر و کار دارید معمولا عکس هایی تک تن در اختیار دارید و تنوع رنگی کمتر از حد معمول است. به این نکته دقت کنید که هگام عکاسی از منار شهری به دلیل روشن بودن لامپ ها و دیگر منابه نور مصنوعی در ساعت آبی شما تنها با رنگ ابی سرو کار نداریو بلکه ترکیب زیبایی از نارنجی و آبی ایجاد می شود که تصویر شما را خاص تر هم می کند.

دلایل عکاسی در ساعت آبی؟

تنظیمات دوربین برای عکاسی در ساعت آبی

سوای تمام مزیت ها و زیبایی هایی که عکاسی در این موقع دارد شما باید با دقت زیادی تنظیمات دوربین عکاسی خود را درست کنید. با توجه به این نکته که رنگ غالب تصویر شما آبی است پیدا کردن اکسپوژر درست که جزئیات تصویر شما را از بین نبرد سخت تر است. برای حفظ بالای شارپنس عکس ها از سه پایه دوربین استفاده کنید تا در اخر با عکس هایی مات و بلوری روبه رو نشوید.

تکنه مهم دیگر فوکوس کردن درست است در این ساعت به خاطر تیرگی و تن تاریک رنگ ها سیستم فوکوس هم معمولا درست کار نمی کند. در این مواقع سوژه ای روشن تر را پیدا کنید تا دوربینتان روی آن تکیه کنید. روش دیگر در صورت عکاسی کلوزآپ و یا از نزدیک این است که خودتان با فلاش نوری را ایجاد کنید. اما اگر این هم جوابگو نبود باید کار خود را با فوکوس دتسی انجام دهید

بعد از فوکوس اپرچر را باید تنظیم کنید. اپرچری را انتخاب کنید که به شما عمق میدان کافی را بدهد و بهترین شارپنس را در تصویرتان نشان دهد. ایزو را هم روی 100 تنظیم کنید یادتان باشد که می خواهید بیشترین نور ممکن را اط ریق شاتر اسپید و اپرچر جذب کنید نه با تنظیم ایزو چرا که در آن صورت به کیفیت بهتری دست پیدا می کنید.

به سبب دات تاریک و تیره ساعت ابی ممکن است تنظیمات سرعت شاتر خود را تا حد ماکسیموم برسانید مثلا 30 ثانیه یا هر چه که حداکثر دوربینتان است. نکته آخر ذخیره کردن فایل ها در فرمت خام است تا بتوانید با دست  باز در فرایند های ادیت کردن کار کنید.

راهنمای جامع استفاده از حالت دستی دوربین عکاسی

اگر شما هم به تازگی عکاسی را آغاز کرده اید حتما تنظیمات دوربین عکاسی خودتان را روی حالت خودکار قرار داده اید که یعنی کار درست را انجام داده اید. اما در صورتی که قصد پیشرفت جدی را در این رشته دارید باید هر چه می گذرد بهتر و بیشتر از تنظیمات دستی در شرایط مختلف استفاده کنید تا بتوانید حرفه تر کار کدهر و تجربه خود را افزایش دهید. عکاسی در حالت دستی باعث می شود عکسی شارپ و با کیفیت را بگیرید در ترکیب بندی بهتر کار کنید و در نهایت درکتان از هر محیطی و شرایط مختلف برای عکاسی بهتر شود. در این مطلب به صورت کامل طرز استفاده از حالت دستی دوربین عکاسی نوشته شده است و می توانید با مطالعه این مقاله بهتر و آگاهانه تر در این زمینه کار کنید. 

در حالت دستی تنظیمات مربوط به ایزو دیافراگم سرعت شاتر را کنترل می کنید. باید بدانید که در هر سبکی و هر موقعیتی چه نوع تنظیماتی به درد شما میخورد و مثلا برای گرفتن پرتره با بکگراند مات (بوکه) چه تنظیماتی را در دیافراگم باید اعمال کنید. 

تنظیمات دستی ایزو (iso) در دوربین عکاسی

ایزو از جمله پرکاربرد ترین تنظیماتی است که در دوربین بوده و رابطه عکسی با میزان نور محیط دارد. تنظیم ایزو میزان حساسیت دوربین را به نور کم یا زیاد می کند. در مکان های تاریک بهتر است ایزو را تا حدی بالا ببرید که شاهد میزان بالای نویز در تصویر نباشید مگر در موارد خاص و در موقعیت هایی که منبع نوری قوی را در اختیار دارید میزان را به کمترین حد خود برسانید. برای بهتر شدن تجربه تان با ایزو تنها یک کار می توانید بکنید و آن عکاسی در شرایط مختلف است تا میزان ایزو ایده آل خود را پیدا کنید. برای بهتر شدن درکتان از این مطلب پیشنهاد میکنیم مقاله ایزو (ISO) و تاثیر آن بر عکاسی را مطالعه کنید. 

 دیافراگم در حالت دستی دوربین عکاسی

دیافراگم به دریچه ای در لنز اشاره دارد که نور از آن عبور و به سنسور در دوربین می رسد. در کل دو نوع دریچه ثابت و متغیر داریم که هر کدام کارایی خود را دارند. اپرچر تاثیر بسیاری هم در عمق میدان دارد و میزان باز و بسته بودنش را می توان با مشاهده عدد f روی لنز تعیین کرد. هرچه این عدد کوچکتر باشد دریچه باز تر بوده و نور بیشتری به حسگر می رسد و عمق میدان کمتری را به کاربر می دهد در ضمن برای گرفتن عکس هایی با پس زمینه مات دیافراگم باید کمتر باشد. 

از سوی دیگر هرچه دیافراگم بسته تر باشد تصویری با بکگراند شارپ خواهید داشت و شاهد میزان بیشتری از کنتراست بین سوژه و بکگراند خواهید بود. 

تنظیمات سرعت شاتر دوربین عکاسی

سرعت شاتر مشخصا به مدت زمانی اشاره دارد که پرده شاتر باز می شود و نور به سنسور می رسد شاتر تا زمانی که نور به سنسور برسد باز می ماند. معمولا سرعت شاتر پایین را عکاسانی می پسندند که تصویر مات را دوست دارند به گونه ای که در آن ها سوژه در حال حرکت نشان داده شود. 

تنظیمات سرعت شاتر دوربین عکاسی

تراز سفیدی یا white balance

پروسه تنظیم تراز سفیدی برای از بین بردن رنگ های غیر طبیعی در تصویر انجام می شود که در نهایت تصویری با تن رنگی طبیعی را در اختیار کاربر می گذارد. این نکته را به یاد داشته باشید که وایت بالانس تناژ شدید نور زرد و قرمزی روی پوست را از بین می برد و در صورتی که می خواهید عکسی غیر معمول را با کنتراست و تناژ آبی بگیرید باید آن را در حالت tungsten قرار دهید.

تراز سفیدی یا white balance

اینکه بخواهید دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید ممکن است در ابتدا بسیار خسته کننده به نظر برسد و گاها نتوانید تنظیمات درست را مطابق با شرایط اعمال کنید ولی به مرور زمان هم شما حرفه ای تر کار می کنید و هم تصاویرتان ارزش بیشتری می یابند. 

 

بهترین تکنیک های فوکوس دوربین عکاسی

بهترین تکنیک های فوکوس دوربین عکاسی

تکنیک های فوکوس تک عکس یا single AF

این نوع تتکنیک زمانی است که دکمه شاتر را تا نیه می فشارند تا دوربین روی سوژه تمرکز کند و آن را تحت فوکوس نگه دارد تا زمانی که دکمه شاتر رها شود. اگر بار اول از فوکوس راضی نبودید باید دکمه شاتر را رها کنید و دوباره آن کار را انجام دهید. از این شیوه برای عکاسی با سوژه های بی جان و بی حرکت استفاده می شود. در میان باقی روش ها این نمونه از پرکاربرد ترین تکنیک های فوکوس به شمار می آید.

تکنیک های فوکوس تک عکس یا single AF

تکنیک فوکوس ادامه دار یا متوالی

مشخصا از این روش برای عکاسی از سوژه های متحرک استفاده می شود. در این تکنیک هم دکمه شاتر تا نیمه فشرده میشود و فوکوس روی سوژه انجام می گیرد و این تمرکز متناسب با جا به جا شدن سوژه آن را دنبال می کند. بسیاری از دوربین های حرفه ای هستند که در این زمینه به خوبی هر سوژه را با هر سرعتی تعقیب می کنند و شما تنها در حالت دستی لازم است تنظیمات را طوری مشخص کنید که دوربین بداند وری چه جیزی و کجای کادر فوکوس کند.

تکنیک فوکوس ادامه دار یا متوالی

انتخاب نقطه فوکوس AF point

برای اینکه فوکوس اتوماتیک کار کند باید یکی از نقاط تصرف شده آن روی صورت سوژه باشد. برای تعریف نقطه فوکوس در دوربین دو روش وجود دارد. اولین روش این است که تصمیم را به عهده خود دوربین بگذارید و تنظیمات را به صورت خودکار انجام دهید که در بسیاری از مواقع که سوژه ثایت است دوربین های جدید و پیشرفته این کار را به خوبی انجام می دهند.

اما اکر نتایج حرفه ای تری می خواهید این کار را باید به صورت دستی خودتان انجام دهید. تنظیمات دستی به شما بیشترین میزان کنترل را می دهند. برای این کار ابتدا دکمه af point selection را بزنید و با نگاه کردن به نمایاب استفاده از دکمه های جهتی دوربین برای رفتن به نقطه مورد نظر خود استفاده کنید.

تکنیک های فوکوس و ترکیب بندی مجدد

با اینکه بسیاری از دوربین های جدید نقاط فوکوس بسیاری را در اختیارتان میگذارد همیشه هم نقطه دقیقی که برای فوکوس کردن نیاز دارید به شما نمی دهند. این تکنیک این زمان به کار می آید. برای اینکه این حالت را بهتر درک کنید فرض کنید نقطه فوکوس شما در مرکز است و سوژه در گوشه تصویر قرار دارد تنها کاری که باید بکنید جابه جایی دوربین است تا سوژه در مرکز قرار بگیرد اکنون دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و سپس دوربین را جابجا کنید تا سوژه را در مکانی که می خواهید قرار دهید و بعد دکمه را رها کندی. طبیعتا هنگامی که می خواهید این گونه فوکوس کنید باید از حالت single af استفاده کنید.

دیگر روش ها و تکنیک ها نیز هستند که در بهتر شدن عکس هایتان کمک می کنند مثلا می تواند از روش انباشته کردن فوکوس که حالتی دیجیتالی است استفاده کنید. در این روش چندین عکس با فوکوس متفاوت گرفته می شوند و سپس در یک عکس همگی با هم ادغام می شوند که نتیجه تصویری با شارپنس بالاست.

کاربرد دوربین های عکاسی مختلف

کاربرد دوربین های عکاسی مختلف

همه می دانیم که برای ثبت هر چه بهتر یک منظره و یا یک سوژه باید ابزار بهتری هم در اختیار داشت در عکاسی این موضوع که در شرایط و مکان های مختلف با تعویض لنز می توان به نتیجه بهتری دست یافت تنها موضوع مهم نیست بلکه خود دوربین هم در بسیار از موقع باید با توجه به شرایط شوتینگ انتخاب شود. مثلا بسیاری از افراد تنها برای کار های روزمره و معمولی یا ویدیو بلاگینگ احتیاج به یک دوربین دارند و سایر عکاسان خب طبیعتا به مدل های حرفه ای تری نیاز دارند. در این مطلب کاربرد دوربین های عکاسی مختلف را بررسی می کنیم و مشخص می کنیم که هر کدام برای چه دسته از عکاسان مناسب هستند.

انواع دوربین عکاسی و کاربرد آن ها

در ابتدا به دوربین های کامپکت اشاره می کنیم. این دوربین ها مشخصا با توجه به اسم دسته بندیشان سایز کوچک و وزن بسیار کمی دارند. مزیت های دوربین کامپکت می توان به قیمت پایین آن ها اشاره کرد. همچنین این دوربین ها نیازی به کیف های بزرگ برای حمل لنز و .. ندارند و بعضا در جیب هم جا می شوند. از آنجایی که این دسته بندی برای لنز های کوچک و سیک سات پس بهرتی سات وزن پایین و سایز را جزو مزیت ها در نظر نگرفت.

اما این دوربین ها به علت همین سایز کوچکشان خب قادر به ارائه بسیاری از امکانات خوب و کاربردی در عکاسی نیستند مثلا صدای بالای شارت به خاطر کوچک بودن سنسور و کیفیت عکس پایین تر و .. را می توان از معایب آن ها در نظر گرفت. این نوع محصولات توسط برند های معتبر مثل کانن و نیکون … تولد می شوند و برای ویدیو بلاگر ها و اشخاص معمولی و نوجوانان بسیار مناسب هستند.

دوربین های DSLR

نوع دیگر دوربین های DSLR هستند که در حال حاضر محبوب ترین در میان عکاسان حرفه ای بوده و کیفیت عکسی خارق العاده را دارند که این را مدیون سنسور های بزرگ خود هستند. می توان دوربین عکاسی DSLR را با لنز های مختلف امتحان کرد و تقریبا در هر شرایطی کارایی خود را به خاطر قابلیت تعویض لنز دارند. کیفیت فیلم برداری با این دوربین ها حتی در نسخه هایی که به زودی به بازار می آیند به 8K می رسد. ایراد هایی که به این دوربین ها وارد است بیشتر از نظر قیمتی بوده اما با توجه به کیفیت کار می توان از آن چشم پوشی کرد.

دوربین های بدون آیینه

در گروه بعدی دوربین های بدون آینه قرار دارند که آن ها هم قابلیت تعویض لنز دارند و به خاطر تغییرات و پیشرفتی که در سال های اخیر داشته اند بسیاری از افراد بر این باورند که در صورت ادامه روند از دوربین های دیجیتال SLR پیشی می گیرند. پایه این مدل دوربین عکاسی همان DSLR ها هستند اما بدون آینه برای انعکاس نور به سنسور.

مزیت هایی که نسخه های بدون آینه دارند سبک بودنشان و کوچک بودنشان است. کنترل پنل بسیار ساده ای دارند و می توان با تعویض لنز در محیط ها و رشته های مختلفی از هنر عکاسی اقدام کرد. کیفیت فیلم برداری هم بسیار بالا و تا 4K را به راحتی ساپورت می کنند. تنها معایبی که در این است که برای این دوربین ها به اندازه لازم لنز ساخته نمی شود و دیگر این که سرعت اتوفوکوس پایین تر است.

دوبین های عکاسی اکشن

حتما کلمه گوپرو را در ویوی های ورزشی و .. شنیده اید. دوربین های اکشن نوعی بسیار کوچک و کم وزن هستند که به استحکام بالایی دارند و خروجی با کیفیتی نیز داشته که در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند. لوازم جانبی متنوع و زیادی دارند و تقریبا همه جا می توان آن ا را نصب کرد و با محافظ های ضد آب میتوان از ورزش هایی مثل موج سواری و… فیلم های با کیفیتی گرفت. تنها ایراداتی که بر آنها گرفته می شود ضعیف بودن تنظیمات دستی و فوکوس ثابت و محدودیت زوم و مناظر زیبای کوچ است. اما با همه این ها برای سوژه های متحرک در سبک در ورزش های مختلف بسیار ایده آل است.

یکی از جالب ترین دوربین هایی که می توانید پیدا کنید دوربین های 360 درجه هستند. این محصولات مخصوص ثبت عکس ها و فیلم های پاناروما هستند. در دو طرف سر این دوربین ها دو لنز چشم ماهی با زاویه 180 درجه به صورت پشت هم قرار دارند و جمعا زاویه دید 360 درجه را به سیستم می دهند. می توانید این مدل ها را در سطوح مختلف نصب کنید و به صورت زنده تصاویر را در دستگاه های مختلف تماشا کنید. اما متاسفانه رزولوشن کمی دارند و فوکسو ثابت سات و لرزش باعث مات شدن شدید تصویر می شود.

دوربین های فیلم برداری

آخرین دسته بندی به دوربین های مخصوص فیلمبرداری می رسد. اگرچه نقششان نسبت به سال های قبل بسیار کمتر شده است اما برای افرادی که به فیلمبرداری کلاسیک علاقه دارند و میخواهند در این زمینه از تنظیمات و امکاناتی حرفه ای بهره مند باشند بسیار خوب هستند. این محصولات لنز های ارزانی دارند و در ضمن کیفیت فیلم بسیار بالایی هم دارند اما فیلم هایگران قیمتی دارند و معمولا خظا های پارالکس در آن ها به راحتی رخ می دهد.

خرید دوربین عکاسی از دی جی ۲۴

دی جی 24 مرجع فروش انواع دوربین عکاسی از برند های مختلف با تهیه جدیدترین نمونه های ساخته شده از برند های معتبر دنیا این فرصت را برای همه عکاسان مبتدی و حرفه ای فراهم کرده است تا ابزار مخصوص خود را تهیه کنند.

برای تهیه و اطلاع از قیمت دوربین عکاسی می توانید به این وب سایت مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

نحوه عملکرد لنز دوربین عکاسی

نحوه عملکرد لنز دوربین عکاسی

نحوه عملکرد لنز دوربین عکاسی چگونه است : همانطور که در مطالب قبلی گفته شد لنز دوربین عکاسی ترکیبی از چندین عدسی است که وظیفه متمرکز کردن نور رفلکس شده از سوژه را دارند.

عدسی قطعه ایست دایره مانند از ماده شفای مثل شیشه, کوارتز یا پلاستیک که یا از دو سطح خمیده یا از یک سطح صاف و یک سطح خمیده سخته شده و برای تشکیل تصویز استفاده می شود.

نحوه عملکرد لنز دوربین عکاسی

عملکرد قسمت های اصلی لنز دوربین عکاسی

در هر لنز چند بخش اصلی وجود دارد :

1- محور اصلی لنز دوربین که خطی است فرضی و کاملا افقی که لنز را به دو نیم تقسیم می کند

نقطه مرکزی که مرکز هندسی لنز است

2- کانون لنز: اگر پرتو های موازی با محور فرضی از عدسی محدب عبور کنند در طرف دیگر ان در نقطه ای همگرایی می کنند مه به ان کانون می گویند.

3- فاصله کانونی که به فاصله کانونی اصلی لنر تا مرکز عدسی گویند که با حرف F نشان داده می شود.

4- صفحه کانونی: اگر دسته از پرتوهایی که باهم موازیند ولی هم راستا با محور نیستند به عدسی محدب بتابند در سمت دیگر همگرا شده و در نقاطی به هم رسیده که با کانون اصلی در یک صفحه هستند. این صفحه عمود بر محور است و محل تشکیل تصویر. در دوربین های انالوگ در این محل فیلم و در دوربین های دیجیتال سنسور قرار می گیرد. لنز عکاسی شکلی استوانه ای مانند دارد و تصویری دایره ای ثبت می کند اما در دوربین کادری مربع یا مستطیلی از ان جداشده و به نمایش در می اید.

5- قدرت نوری که از تقسیم کردن فاصله کانونی به قطر دیافراگم لنز دوربین در بازترین حالتش به دست می اید. قدرت نوری با علامت اختصاری Number f شناخته می شود که ای عدد از یک کوچکتر است.

6- زاویه دید که گستره ای از منظره ست که با لنز دیده می شود. رابطه معکوسی با فاصله کانونی دارد یعنی هرچه زاویه دید بیشتر باشد فاصله کانونی کوتاه تر خواهد بود و بالعکس.

تهیه انواع لنز

چنانچه قصد خرید انواع لنز دوربین را دارید می توانید با مراجعه به بخش فروشگاه دی جی ۲۴ ( مرجع تخصصی تجهیزات عکس برداری ) قیمت لنز دوربین عکاسی را بررسی کرده و مشخصات فنی آنها را مقایسه کنید. همچنین می توانید جهت مشاوره با واحد فروش این مجموعه تماس بگیرید.

ترفند ساده عکاسی

ترفند های ساده عکاسی

ترفند ساده برای عکاسی : مانند بسیاری از افراد، حتما شما نیز تابه‌حال تجربه کرده‌اید که پس از سفر و تعطیلاتی مهیج و ثبت تصاویر فراوان، احساس ناامیدکننده‌ای درباره‌ی همه‌ی آن تصاویر داشته باشید. باید بدانید فارغ از سطح ابزار عکاسی شما، نکات اولیه و ساده‌ای در دنیای عکاسی وجود دارند که می‌توانند به‌سادگی و با صرف کمی دقت بیشتر حال‌وهوای تازه‌ای به عکس‌های آخر هفته‌ای و سفری شما ببخشند.

با ما همراه باشید تا ۶ ترفند ساده برای عکاسی را مرور کنیم.

معرفی انواع ترفند ساده برای عکاسی

در عکاسی، بدیهی‌ترین ابزار دوربین است؛ ازاین‌رو، اولین ترفند ساده برای عکاسی، انتخاب دوربین مناسب خواهد بود. هرچند برای شروع به دوربین و تجهیزات گران‌قیمت نیازی ندارید و همین موبایل‌های امروزی نیز کیفیت‌های رضایت‌بخشی ارائه می‌دهند، اگر قصد دارید دوربین بخرید، باید از بین مدل‌های متنوع امروزی بهترین گزینه را برمبنای بودجه‌ی خود انتخاب کنید. اعداد مگاپیکسل هرگز به‌تنهایی تعیین‌کننده نیستند.

به‌طور کلی، دوربینی با رزولوشن بالاتر حاوی جزئیات بیشتری از تصویر است و هنگام چاپ تصویر نیز رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. بااین‌حال، رزولوشن حسگر هرگز تعیین‌کننده نیست و عامل مهم دیگری به‌نام اندازه‌ی حسگر تصویر یا همان صفحه‌ی جذب‌کننده‌ی نور از محیط نیز اهمیت بسزایی دارد.

بنابراین، اگر قصد دارید تصویرتان را در ابعاد بزرگ چاپ کنید، دوربین‌های باکیفیت DSLR، تنها چاره‌ی شما خواهند بود. درمقابل، اگر نمای کلی تصویر برایتان مهم است و صرفا قصد دارید آن را در فضای مجازی منتشر کنید، بسیاری از دوربین‌های موبایل امروزی به‌راحتی و سرعت سریع‌تر کارتان را راه خواهند انداخت همچنین، طبیعی‌ است سایر دوربین‌ها، نظیر کامپکت‌ها، نیز در فضایی بین این‌ دو قرار خواهند گرفت.

ترفند عکاسی

ترفند ساده ترکیب‌ بندی در عکاسی

ترکیب‌ بندی اشتباه یا بی‌توجهی به آن ممکن است مفهوم اصلی تصویرتان را کم‌رنگ کند. همچنین، شلوغی بی‌دلیل صحنه‌ی شما ممکن است تمرکز بیننده را از روی سوژه‌ی اصلی مدنظرتان بردارد. در نظر داشته باشید که یافتن و آموختن و حتی به‌کارگیری اصول ترکیب‌بندی سختی چندانی ندارد؛ اما تأثیر مثبت فراوانی بر عکس‌هایتان خواهد گذاشت. بنابراین، ترکیب‌بندی را جدی بگیرید و درباره‌ی اصول آن تحقیق و با صرف مقداری وقت و حوصله، نتایج جذابش مشاهده کنید.

بهترین ترفند های ساده برای عکاسی

از اشتباه نترسید

اغلب مردم عادی برای ثبت صحنه، دوربینشان را بیرون می‌آورند و بی‌توجه به چیز دیگری تصویر را ثبت می‌کنند و درنهایت نیز، از نتیجه‌ی کارشان ناراضی خواهند بود؛ چراکه تصویر خود را تداعی‌کننده‌ی همان صحنه‌ای نمی‌یابند که با چشمانشان دیده‌اند. اشتباه کنید؛ به‌شرط آنکه درس بگیرید

البته، اشتباه‌کردن در عکاسی، به‌ویژه درباره‌ی افرادی با تجربه‌ی کمتر، امری طبیعی است؛ اما به‌شرط آنکه همواره اشتباهاتتان را بررسی کنید. بنابراین، از اشتباه‌کردن نترسید و روی آن‌ها به‌عنوان کلاس درسی حساب کنید. تصاویر خود را بررسی کنید و به تکنیک خود در استفاده از دوربین و قوانین ترکیب‌بندی دقت و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید در دفعات بعدی، کیفیت کارتان را افزایش دهید.

آموزش ترفند عکاسی

بهبود مهارت فردی در عکاسی

به‌ندرت پیش می‌آید که عکسی عالی و جالب‌توجه با دانش فنی و مهارت‌های عکاسی شخص عکاس همراه نباشد؛ چراکه همان‌طورکه در نکته‌ی اول اشاره کردیم، دوربین عکاسی بدیهی‌ترین ابزار برای ثبت تصویر است. ازاین‌رو، طبیعی‌ است که شناخت بیشتر قابلیت‌ها و امکانات آن تأثیر مستقیمی بر توانایی عکاسی و تصاویر خروجی شما خواهد گذاشت.

قابلیت‌ها و حتی معایب دوربین و ابزارهای جانبی آن را بشناسید و درباره‌ی مسائل فنی مختلف دنیای عکاسی، نظیر عمق میدان و مثلث نوردهی، تحقیق کنید تا بتوانید راه رسیدن به تصویر دلخواهتان برای هر سوژه را به‌راحتی تشخیص دهید. البته، این موضوع فقط به دوربین‌های حرفه‌ای تعلق ندارد و حتی دوربین‌های موبایل نیز امکانات خاص و عکس‌العمل‌های مختلف یا اصطلاحا قلق‌هایی در شرایط نوری متفاوت دارند که شناخت آن‌ها تاثیر بسزایی بر عکاسی‌تان خواهد گذاشت.

ترفندهای عکاسی

نقش لنز در عکاسی

علاوه‌بر کیفیت و حسگر، باید به لنز دوربین نیز توجه کنید. البته، این نکته مفهوم چندانی در دوربین‌های موبایل با لنزهای غالبا مشابه ندارد؛ اما درباره‌ی سایر دوربین‌ها، ممکن است دوربین کامپکتی با کیفیتی مناسب و کمی زوم اپتیکال بدون افت کیفیت برایتان کافی باشد یا برای زوم بسیار بیشتر و عکاسی تله‌فوتو به دوربین‌های شبه SLR و DSLR نیاز داشته‌ باشید.

مقاله اهمیت لنز در عکاسی را از دست ندهید!

با لنزهای واید و زاویه‌دید گسترده‌ی آن‌ها، از یک سو، می‌توانید عکاسی لذت‌بخشی از طبیعت را تجربه کنید و از سوی دیگر، برای عکاسی از حیات‌وحش به لنزهای تِله نیاز خواهید داشت. همچنین، از اندازه و وزن دوربین تجهیزات نیز نباید غافل شد؛ چراکه به‌طورمثال، با دوربین DSLR و لنزی با زوم بسیار بالا مجبور خواهید بود وزن و سختی‌های بسیار بیشتری در قیاس با کامپکت‌ها یا موبایل‌ها تحمل کنید.

برای مشاهده انواع لنز دوربین عکاسی و لنز زوم کلیک کنید.

بر سوژه تمرکز کنید

تمرکز بر سوژه‌ای خاص و جذاب مانند بخشی از بنای تاریخی و کاهش توجه به عناصر انحرافی و حتی حذف آن‌ها به‌وسیله‌ی ترکیب‌بندی، بزرگ‌نمایی، جابه‌جایی و مسائلی ازاین‌دست، یکی از راه‌های آسانی است که می‌تواند به‌راحتی به جذابیت تصاویرتان بیفزاید؛ چراکه با کم‌شدن متغیرهای موجود در صحنه، از پیچیدگی فکرکردن به نحوه‌ی ترکیب‌بندی و تمرکز بر سوژه‌ی مدنظرتان کاسته خواهد شد.

به‌عبارت بهتر، کاهش کمّیّت افزایش کیفیت کارتان را در پی خواهد داشت.

زمان عکاسی را در نظر بگیرید

ساعات طلایی، زمان خوبی برای خوابیدن نیستند! از نظر علمی، نور همه‌ی عکاسی است؛ چراکه باعث دیدن اجسام می‌شود و دوربین عکاسی نیز به‌واسطه‌ی جذب نور است که عمل عکاسی را انجام می‌دهد. پس، وقتی هوس گردش در طبیعت در تعطیلات آخر هفته کردید، همواره به نور محیط و شرایط نوری آسمان توجه کنید تا با بهره‌گیری از آن، تمرکز مناسبی بر سوژه یا منظره‌ی اصلی ایجاد کنید.

البته، اگر از آن دسته افرادی هستید صبح‌ها سخت مشغول استراحت هستند و از ظهر به بعد هوای عکاسی و هنرمندی به سرشان می‌زند، متأسفانه باید گفت در‌حال از‌دست‌دادن طلایی‌ترین ساعات عکاسی هستید!

بد نیست بدانید در دنیای عکاسی، کمی بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب آن، «ساعات طلایی» نامیده می‌شوند؛ چراکه نور و سایه‌ها و رنگ‌هایی را در این ساعات خواهید یافت که در سایر ساعات روز در دسترس نیستند. پس تنبلی را کنار بگذارید و با بهره‌گرفتن از چنین وضعیتی، تصاویر ماندگار و چشم‌نوازی به گالری‌تان اضافه کنید.

ترفندهای ساده عکاسی

نتیجه‌گیری

عکاسی با آرامش و به‌دور از عجله در طبیعت، از یک سو، یکی از راه‌های مؤثر برای تقویت مهارت عکاسی است و از سوی دیگر، باعث ثبت لحظات خاصی نیز خواهد شد که خارج از فضاهای شلوغ شهری تجربه کرده‌اید. ازاین‌رو، وقتی قرار است با یک تیر دو نشان بزنید، بسیار عاقلانه به‌نظر می‌رسد که مهارت خود در پرتاب این تیر را با نکاتی همچون نکات گفته‌شده در این مطلب و کمی تحقیق و تجربه بیفزایید تا هم در خلال تفریحتان به عکاس ماهرتری تبدیل شوید و هم کادرهای ماندگارتری از خاطراتتان به‌جای بگذارید.

 

لنز آیینه‌ ای

لنز آیینه‌ ای

لنز آیینه‌ ای : طراحی اولیه این مدل لنز به 200 سال قبل باز می گردد و برای تلسکوپ و هدایت پرتو های نور ساخته شده بود. لنز تله فوتو های اولیه ذاتا بلند بودند اما با استفاده از سیستم منظمی از آینه های منحنی شده یک لنز تله فوتو بلند می تواند در فضایی بسیار کمتر جا شود. در حقیقت این سیستم هم از آینه ها و هم از نور هاتی انکساری.

این لنز ها در دهه هفتاد و هشتاد بسیار محبوب بودند. بسیار سبک بودند و قیمت بسیار مناسبی داشتند اما امروزه ازین نمونه لنز کمتر استفاده می شود.

ساختار لنز آیینه‌ ای

ساختار آنها، ترکیبی از رفلکس و نشر نور را با محوریت آینه تشکیل می دهد و چیزی مشابه تلسکوپ های بازتابی یا کاتدی و پاتریک هستند. برای درک میزان موثر بودن وجود آینه در این لنزها، می توانیم به نقش به خصوص آن در دو برابر کردن فاصله کانونی به واسطه دو نصف کردن مسیر پرتو نور در مکانیزم  بازتاب اشاره کنیم، که در نتیجه از جانب سایز نسبت به لنزهای معمول بسیار کوچک تر می باشند.

قالب لنز آینه ای از فاصله کانونی تقریبا 500 میلیمتر با دیافراگم F ما بین 5.6 تا 8 بهره می برند. این لنزها از ساختار اپتیکی ترکیبی با نام کاتادیوپتریک استفاده می کنند که در حقیقت همان تکنولوژی رایج در تلسکوپ های نجومی است.

نبود عدسی های پی در پی و پر تعدی در ساختار این لنزها فوایدی چشمگیر داشته که از آن جمله می توانیم به نبود ابیراهی رنگی اشاره کنیم. در همین حین باید بدانیم یک لنز انکساری با فاصله کانونی 500 میلیمتر مینیموم 20 عدسی دارد و کمینه طول آن نیز برابر فاصله کانونی آن خواهد بود.

لنز آینه‌ ای

مزایا و معایب لنز

اگرچه این لنز دوربین عکاسی از جنبه سایز کوچک و کم وزن هستند، اما اندازه نسبتا بزرگ آیینه اول، سبب زیاد شدن قطر آن ها شده و به علاوه ساختار قیفی شکل لنزهای انکساری در آن ها مشاهده نمی شود و از نظر فیزیک ظاهری هم مانند یک تیوب هستند. باید یادآور شد که دیافراگم این لنز آیینه‌ای ساکن است و به طور نرمال برابر 8 است و این به این معناست که تنظیم مقدار نوردهی در آنها سخت است.

کنترل نوردهی در لنزهای بازتابی وابسته به بر سرعت شاتر یا به کار گیری فیلتر های ND می باشد. به علاوه با در نظر گرفتن ثابت بودن دیافراگم در محدوده 5.6 تا 8، آنـها را به عنوان لنزهای کم سرعت و کند می شناسیم که در نتیجه ثبت اجسام در حال حرکت یا کم نـور با آن ها مگر آنکه در شرایط نوری بسیار خــوب، امری ناممکن است.

استفاده از لنز سوپر واید

استفاده از لنز سوپر واید

در تاریخچه عکاسی، بسیاری از عکس‌های خارق العاده به واسطه لنز واید و لنز سوپر واید، به ثبت رسیده اند. در  چند سال اخیر در ساخت لنزهای سوپر واید تغییرات شگرفی به وجود آمده و بازده آنها آن‌ها به طرز باور نکردنی تصحیح شده است. اگر شما هم باور دارید که لنزهای سوپر واید، لنزهای ایده آلی نیستند و برای عکاسی به هیچ وجه مناسب نیستند با مطالعه این مطلب متوجه می‌شوید که اگر این لنزها در جای درست و با ضوابط درست به کار گرفته شوند بسیار مفید هستند.

زمانی که شما در یک محیط داخلی می‌خواهید که در یک عکس همه جزئیات منظره ثبت بشود، می‌توانید لنزهای سوپر واید را به کار ببرید.لنزهای واید زاویه‌ای بازتر از لنز نرمال دارند و لنزهای سوپر واید اختلاف چشمگیری با این دو دارد. میدان دید لنزهای سوپر واید بسیار زیاد و بسیار باز است. برای نمونه اگر لنز دوربین نرمال ما دارای زاویه ای حدود 47 درجه باشد لنز سوپر واید زاویه‌ای دو برابر گشادتر از این لنز دارند یعنی تقریبا 130 درجه. اکنون به اتفاق هم به نظاره علل مکفی برای بهره بری از لنزهای سوپر واید می‌پردازیم.

 

لنز سوپر(الترا) واید چیست؟

یکی از انواع لنز های موجود,لنز های واید و الترا واید هستند که در مصارف بسیار خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.چشم ما انسان ها یک میدان دید محدودی دارد که فقط تا یک درجه ای از اطراف را به ما نشان میدهد به صورتی که وقتی رو به جلو ایستاده ایم و به مستقیم می نگریم,قادر به دیدن کامل اطراف نیستیم و باید حتما سروگردن خود را بچرخانیم تا بتوانیم اطراف را نیز ببینیم.اما لنز های سوپر واید به گونه ای تولید شده اند که زاویه دید وسیع تری را به صورت واضح نمایان می کنند.

رایج ترین لنزهای الترا واید,لنزهای فیش آی یا همان چشم ماهی هستند که از ساختاری منحصر به فردی ساخته شده اند و بسیار شبیه به چشم ماهی ها هستند.لنز های چشم ماهی برای عکاسی های با زاویه عریض و 180 درجه طراحی شده اند که یک طیف گسترده را در اختیار شما قرار می دهند.

 

ویژگی های لنز های سوپر واید

برای اینکه به صورت دقیق تری به ویژگی های لنزهای سوپر واید بپردازیم اول باید به یک سوال پاسخ دهیم.زاویه دید چشم انسان چقدر است؟این سوالی بسیار ساده می باشد اما مطمعنا در عین حال هر کسی جواب این سوال را به درستی نمیداند.زاویه دید چشم انسان از زاویه دید 60 درجه(میدان دید) برخوردار است.حالا باید به سوال بعدی بپردازیم.یک لنز واید چه ویژگی ای دارد؟در کل لنز های که از زاویه دید 60 درجه به بالا قرار دارند در دسته ی لنز های واید قرار میگیرند و هرچه این زاویه بالاتر برود مسلما در دسته های وایدتری همانند سوپر واید قرار می گیرند.

یک ویژگی خیلی جالب این دسته از لنز ها این است که اجسام نزدیک را نزدیک تر و جسام دور را بسیار دورتر از چیزی که هستند نشان میدهند.این مسعله همانند آینه بقل های اتومبیل است که همیشه اخطار میدهند اجسام از انچه که میبینید به شما نزدیک تر است.

6 دلیل استفاده از لنز سوپر واید

این نوع لنزها شما را به درون محیط می‌ کشانند.این گروه از لنز شما را به داخل محیط می‌برد. این لنزها به خاطر زاویه باز, به بیننده این حس را القا می کند که داخل صحنه قرار گرفته است. ترفند ساده عکاسی با این لنز به ثبت شاهکار های عکاسی منجر می شود و به خلاقیت نیاز دارد.دلایل استفاده از لنز سوپر واید

 
استفاده از لنز سوپر واید کمک می کنند مستقیم ببینید.وقتی شما از یک سازه بلند با لنزهای نرمال و واید عکس برداری می کنید، باید مکان خود را چند مرتبه تعویض کنید و یا فاصله خود را از آن دور یا نزدیک کنید زمانی که می‌خواهید از یک ساختمان بسیار بلند عکس بگیرید باید دوربین خود را به جهت بالا نگه دارید تا کل ساختمان در حدود  قاب قرار بگیرد.یکی از مزیت های لنزهای سوپر واید این است که دیگر احتیاجی به نگه داشتن دوربین به سمت بالا نیست بلکه با کمی فاصله گرفتن از سوژه، کل سوژه شما در قاب عکس مستقر می شود.

دلایل استفاده لنز سوپر واید

1.این گروه از لنز فواصل را تغییر می دهند:این لنزها باعث بزرگتر دیده شدن اجسام نزدیک می شوند و  چیزهای خیلی کوچک بزرگ و بزرگ کوچک دیده شوند.

2.کارکردی پانوراما مانند دارند:لنزهای سوپر واید نتیجه ای شبیه با عکس‌های پانوراما دارند.در عکاسی پانوراما شما باید با استفاده از سه‌پایه چند عکس بگیرید و بعد در نرم‌افزار آن‌ها را باهم ترکیب کنید.اما با لنز سوپر واید شما با تنها یک دکمه می‌توانید عکسی با زاویه بسیار باز ثبت کنید.

3.رفلکس نور:اگر بخواهید در قاب خود بازتاب اشیا در آب را داشته باشید یکی از روش ها استفاده از لنزهای سوپر واید است.

4.ثبت تصاویر خارق العاده:برای عکاسی از طبیعت یکی از بهترین  لنزها، لنزهای سوپر واید است، این لنزها زاویه‌ای بسیار باز می‌دهد و برای ثبت جزئیات در طبیعت بسیار عالی است.

لنز های LEICA

لنز های LEICA

وقتی حرف از تکنولوژی به میان می آید,شرکت های آلمانی همیشه در صدر جدول قرار میگیرند.کمپانی لیکا,یک شرکت آلمانی است که کار خود را از سال 1869 شروع کرده.این شرکت از همان اوایل تاسیس به تولید دوربین های عکاسی و لنز دوربین عکاسی پرداخت اما امروزه محصولاتی همچون دوربین های شکاری و دوربین های اسلحه نیز در دسته محصولات تولیدی خود قرار داده است.البته یک نکته خیلی جالب این است که جدیدا نیز به تولید لنز های تلفن های همراه نیز پرداخته است.ارنست لیتز که بنیان گدار این سوپر کمپانی است یک فرد آمانی تبار می باشد و اسم این کمپانی را ترکیبی از نام خودش و دوربین عکاسی  lei-ca (LEItz CAmera) نام گذاری کرده است.

لنز های LEICA

 تاریخچه لنز های LEICA

در ابتدا این کمپانی لنز تولید نمی کرد و از لنز های زایس برای دوربین های خود استفاده می کرد اما چون به خصوص در نمونه اولیه دوربین شرکت لنز زایس با آن مطابقت نداشت و به طور نادرستی ان را کاور می کرد.این مسعله مهندسین شرکت را به این فکر فرو برد که دست به تولید لنز ها نیز بزنند.اولین لنز لیکا در سال 1913 به تولید رسید.البته این یک نمونه اولیه می بود که توسط مکس برک طراحی شده بود.اولین لنز دارای فاصله کانونی 50 میلیمتری با دیافراگم f/3.5 با اسم Anastigmat به تولید رسید که اسا تولید ان برگرفته از لنز کوکی تریپلت و دارای فاصله کانونی 50 میلیمتر و دیافراگم f/3.5 بود اما حتی این لنز نیز نتوانست به میزان مطلوبی از کیفیت دست پیدا کند.

این لنز از 5 المنت اپتیکی در سه گروه بهره مند بود که گروه سوک کاملا به هم چسبیده بودند. اما بر خلاف دیگر لنز های تریپلت دیافراگم این نمونه بین المنت دوم و سوم قرار داشت و در ابتدا نام لنز آناستیجمات را به ان دادند. اما هنگامی که به بازار معرفی شد به لنز  ELMAX  معروف شد. پس از جنگ جهانی لیکا به ساخت لنز ها ادامه داد و سری های LEICA II و LEICA III را روانه بازار کرد بعد از آن لنز LEICA M3  را معرفی کرد.

در ادامه با ساخت سری ragefinder کمپانی موفقیتی دیگر کسب کرد و پس از مدتی کمپانی های دیگر نظیر کانن نیکا و کادون در امریکا از این نمونه الگو برداری کردند.

 

بهترین لنز های لیکا

 

برند لیکا در بازار ایران طرفداران آنچنانی ای ندارد اما با این حال میخواهیم در این بخش بهترین لنز های لیکا را به شما معرفی کنیم.در بازار این روزها پر استفاده ترین برند لنز ها کانن و نیکون هستند که در کنار کیفیتی برتر ,قیمتی مناسب نیز دارند اما با این حال شرکت های دیگر نیز دست از تلاش بر نداشته اند و به تولیدات انبوه لنز پرداخته اند.لنز های لیکا دیگر به آن شکل قدیمی تولید نمی شوند و تقریبا از رده خارج شده اند اما با این حال برخی افراد که به دنبال لنز های قدیمی میگردند و به اصطلاح کلاسیک کار هستند از این لنز ها بهره می برند.

 

1-  LEICA SUMMICRON-M 50mm f/2

این لنز که با فاصله کانونی 50 میلیمتری و دیافراگم 2  در سال 1979 به تولید رسیده است که با توجه به سال ساخت این محصول , به طرز عجیب و وحشتناکی میزان وصوح تصویر یا همان sharpness بالای دارد از دیگر ویژگی های این لنز میتوان به سرعت استفاده در هر وضعیت نوری,بدون اعوجاج تصویر و هود داخلی اشاره کرد که بسیار در زیبای ظاهری آن تاثیر گذاشته است.

 

2- LEICA 50mm f/1.4 SUMMILUX-M ASPH

این یک محصول تقریبا در دسته اخرین لنز های لیکا قرار میگرد که در سال 2004 به تولید رسید اما نتوانست به خوبی محصولات دیگر باشد در دو رنگ مشکی و نقره ای تولید شد تا از زیبای ظاهری خوبی برخوردار باشد.نکته بسیار جالب که باید بدانید این است که این لنز تنها لنز 50 میلیمتر با f/1.4  بر روی سیاره زمین است که از اپتیک کروی و عناصر شناور استفاده می کند.

 

3-LEICA SUMMICRON-M 35mm f/2 ASPH

کاربردی ترین لنز زاویه باز لیکا,همین لنز می باشد که در سال 1996 به تولید رسیده و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. این لنز عمق میدان عمیقی دارد و فوکوس خوبی را نیز در اختیار عکاسان قرار میدهد.

 

 

آیا لنز های زایس بهتر از لیکا هستند؟

 

سوالی که از زمان های بسیار دوری پیش امده است و  ذهن بسیار از مخاطبین را درگیر کرده این است که کدام یک بهتر است.لیکا یا زایس؟شرکت زایس نیز یکی از رقیبان قدرقردت در تولید محصولات مربتط با دوربین عکاسی اللخصوص لنز های مختلف است که امروزه در کنار بسیاری از لنز های پر استفاده قرار گرفته است.لنزهای زایس اغلب دارای 1/3 استاپ در مقایسه با 1/2 استاپ لایکا هستند و لنزهای اولی در واقع نسبت به لنزهای خوب ارجحیت دارند زیرا کلیک های بیشتری را در یک محدوده ارائه می دهند. این به این معنی است که لنزهای زایس تمایل دارند نور بیشتری را به سنسور می‌دهند و جزئیات را در قسمت‌های تاریک تصاویر برجسته می‌کنند.